1. Wyjaśnij, z jaką czynnością życiową związane jest linienie u skorupiaków i na czym polega.

2. Wymień gatunki skorupiaków morskich, które są zjadane przez ludzi (max .5)

3. Dokonaj klasyfikacji podanych zwierząt ze w zględu na ich sposób poruszania się ( pływające, kroczące, osiadłe, pełzające)
- homary
- pąkle
- ośmiornice
- ukwiały
- kraby
- ostrygi
- krewetki
- gąbki
- płaszczki
- ślimaki
- flądry

4. Uzupełnij zdania.

a) Ciało skorupiaków ochrania _____, a ciało małży __________.
b) Do poruszania skorupiaków służą ____, których odcinki są połączone______.
c) Małże mogą poruszać się za pomocą ______.
d) Skorupiaki i małże oddychają za pomocą ____.

5. Do każdego określenia dopisz nazwę zwierzęcia lub grupy bezkręgowców występujących w strefie dennej.

a) Oddychają za pomocą skrzeli tlenem rozpuszczonym w wodzie
b) Wśród nich są olbrzymy dorastające do 90 cm.
c) Stanowią pokarm dla ryb.
d) Wyłapują z wody różne szczątki i drobne organizmy.
e) Mają znaczny udział w oczyszczaniu wody.
f ) Poławiane są do celów konsumpcyjnych.

Podręcznik Przyroda dla klasy szóstej, wydawnictwo Nowa Era, w ćwiczeniach część pierwsza od strony 58 do 59.

Bardzo proszę o pomoc !!! Aż 50 pkt !! Daję naj !!

3

Odpowiedzi

2009-12-01T18:48:24+01:00
- homary -kroczące
- pąkle - osiadłę
- ośmiornice --pływające
- ukwiały- pełzające
- kraby- pełzające
- ostrygi- pływające
- krewetki- pływające
- gąbki- pływające
- płaszczki- osiadłe
- ślimaki- pełzające
- flądry- osiadłe



krewetki,kraby , raki,ostrygi , małże


a)pancerz,skorupa
b)Nogi. strzałkami
c)Odnożyn
d)płucotchawkami


a)ryby
b)sumy
c)flądry
d)wydry
e)filtry
f)organizmy żywe


Nie mam ;(
12 3 12
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-01T18:57:39+01:00
1.Linienie związane jest ze wzrostem organizmu. Ogranizm zrzuca stara skorupę o w tej, sieę ,,nie mieści'' i rośnie mu nowa.

2.małże,ślimaki, kraby,ostrygi, homary,krewetki.

3,
homary-kroczące
- pąkle-osiadłe
- ośmiornice-pływające
- ukwiały=osiadłe
- kraby-kroczące
- ostrygi-osiadłe
- krewetki-pływające
- gąbki-osiadłe
- płaszczki-pływające
- ślimaki-pełający
- flądry-pływające



4.a) Ciało skorupiaków ochrania _pancerzyk hitynowy__, a ciało małży ___muszla dwuklapowa_______.
b) Do poruszania skorupiaków służą cztery pary odnóży pływnych____, których odcinki są połączone__pławami____.
c) Małże mogą poruszać się za pomocą
___ilnie rozwiniętej podeszwowatej nogi,___.
d) Skorupiaki i małże oddychają za pomocą __skrzeli__.

Do każdego określenia dopisz nazwę zwierzęcia lub grupy bezkręgowców występujących w strefie dennej.

a) Oddychają za pomocą skrzeli tlenem rozpuszczonym w wodzie- ryby
b) Wśród nich są olbrzymy dorastające do 90 cm.pierwotniaki
c) Stanowią pokarm dla ryb.- roślinty, drobne organizmy lub ich szczątki
d) Wyłapują z wody różne szczątki i drobne organizmy- małże
e) Mają znaczny udział w oczyszczaniu wody.- pożyteczne bakterie.
f ) Poławiane są do celów konsumpcyjnych.- małże , krewetki.
44 4 44
2009-12-01T22:11:53+01:00
- homary - kroczące
- pąkle - osiadłe
- krewetki - pływające
- gąbki - osiadłe
- płaszczki - pływające
- ośmiornice - pływające
- ukwiały - osiadłe
- kraby - kroczące
- ostrygi - osiadłe
- ślimaki - pełający
- flądry - pływające



a) Oddychają za pomocą skrzeli tlenem rozpuszczonym w wodzie - rybki
b) Wśród nich są olbrzymy dorastające do 90 cm. - pierwotniaki
c) Stanowią pokarm dla ryb - rośliny, drobne organizmy lub ich szczątki
d) Wyłapują z wody różne szczątki i drobne organizmy - małże
e) Mają znaczny udział w oczyszczaniu wody - pożyteczne bakterie.
f ) Poławiane są do celów konsumpcyjnych - małże, krewetki



tylko tyle mam ;(


reszty nie umiałam zrobic . wybacz
9 4 9