Odpowiedzi

2009-12-01T19:16:44+01:00
Zasady prawa rzymskiego maja zastosowanie we współczesnym świecie, np. nieznanie prawa szkodzi. To znaczy, że np. kiedy jedziesz do jakiegoś obcego kraju i nie znasz panujących zasad, to nawet kiedy nie wiesz o nim możesz zostać ukarany za złamanie prawa.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-01T19:37:41+01:00
Podział na prawo publiczne i prawo prywatne pochodzi jeszcze z czasów prawa rzymskiego. Nazwy rzymskie i konstrukcja instytucji prawa również. Wprowadzono tylko nieznaczne zmiany ;]. Zasady w stylu "Oko za oko, ząb za ząb". Nie są już tak dosłowne, ale w pewnych aspektach życia nadal są wypełniane. Chcielibyśmy, by za krzywdę płacono krzywdą, a za dobro - dobrem. Taka już nasza natura ;]. "Prawo nie działa wstecz". Mimo odwołań prawomocne wyroki są wykonywane. To potwierdza współczesność tego prawa sprzed tylu lat. "Nie znajomość prawa nie usprawiedliwia jego nie przestrzegania". Jeśli ktoś z niewiadomych przeczyn nie został poinformowany, że za jazdę po pijanemu jest się karanym, to nie oznacza, że złapany ukarany nie zostanie ;] hehe. To taki życiowy przykład. To samo tyczy się wiekszości praw pochodzacych z tego okresu ;] Są istotne także w dzisiejszym świecie.

Mam nadzieję, że pomogłam ;]

;*
2 5 2