Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-01T21:05:49+01:00
* Wojna polsko-turecka 1485-1503
* Wojna polsko-turecka 1620-1621
* Wojna polsko-turecka 1633-1634
* Wojna polsko-turecka 1672-1676
* Wojna polsko-turecka 1683-1699
1 5 1
2009-12-01T21:06:37+01:00
* Wojna polsko-turecka 1485-1503
* Wojna polsko-turecka 1620-1621
* Wojna polsko-turecka 1633-1634
* Wojna polsko-turecka 1672-1676
* Wojna polsko-turecka 1683-1699
4 4 4
2009-12-01T21:26:45+01:00
Witaj!
Otóż...
Wojny polsko - tureckie (1620-1621) i (1667-72) oraz (1683- 1699)
I. w 1620 roku kozacy pala Warnę, w 1620 dochodzi do bitwy pod Cecorą ginie hetman Stanisław Żółkiewski a hetman Stanisław Koniecpolski dostaje sie do niewoli. Polska nie ma marszałków koronnych. dowództwo obejmuje J.K.Chodkiewicz - obrona Chocimia, podpisano pokój hetmański(Turcja mianuje hospodara,Polska płaci tatarom upominki etc)
II. Turcja boi się utraty wpływów na Ukrainie, w Polsce zmienia sie władza.. pospolite ruszenie się nie udaje, wsławia się Sobieski w 1672 roku zostaje podpisany haniebny pokój w Buczaczu( Polska traci Kamieńcem, oddaje województwa bracławskie i kijowskie, płaci haracz w wysokości 22tyś zł). 10 - 11.11.1673- bitwa pod Chocimiem,dowodzi Sobieski, zostaje podpisany układ : Polska nie płaci haraczu odzyskuje ziemie.
III.Odsiecz wiedeńska...
Na czele wojsk tureckich stoi Kara Mustafa 12.09.1683 dochodzi do bitwy pod Wiedniem, wielkie Polskie zwycięstwo nad raz liczniejszą armią turecką. Sobieski dowodzi z łysej góry... zostaje zawiązana święta Liga w 1686r. przeciw Turcji wszystkie wojny kończy pokój z roku 1699 za panowania Augusta..
Mam nadzieję że choć trochę pomogłem... Pozdrawiam...
1 5 1