Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-02T18:04:44+01:00
-łamanie sie chlebem,
-witanei młodej pary chlebem
-calowanie chleba
2 5 2
2009-12-02T18:07:23+01:00
W tradycyjnej kulturze chłopski święta Bożego Narodzenia były momentem przełomowym. Wigilia to noc "święta i straszna zarazem". Wigilijne dzielenie się chlebem oznaczało jedność świata. Na Mazowszu istniał zwyczaj, że gospodyni po wyrobieniu ciasta zostawiała je, aby rosło, i szła do sadu. Tam obcierała ubrudzone ciastem ręce o korę jabłoni i grusz ruchem do góry. Niekiedy robiła to specjalnie w koszuli i boso, aby drzewa lepiej rosły.
W okolicach BieIska-Bialej pieczono dla krów chleb z dodatkiem owoców dzikiej róży. Kawałek takiego chleba dawano krowom każdego dnia, aż do Trzech Króli.
proszę.;)
1 3 1