Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-04T09:12:40+01:00
Twoje imię i nazwisko oraz klasa

Temat: Przedstaw różne koncepcje szczęścia w wybranych utworach epoki renesansu, romantyzmu i pozytywizmu.

I. Literatura podmiotu:
1. Słowacki J., Kordian, data i miejsce wydania, numer ISBN
2. Mickiewicz A., Dziady cz.II, data i miejsce wydania, numer ISBN
3.Prus B., Lalka, data i miejsce wydania, numer ISBN

II. Literatura przedmiotu:
1. Osmoła J., Lalka Bolesława Prusa, data i miejsce wydania
2. Nowacka I., Kordian Juliusza Słowackiego, data i miejsce wydania
3. Polańczyk D., Dziady cz. II i IV Adama Mickiewicza,data i miejsce wydania

III. Ramowy plan wypowiedzi:
Teza:

1. Określenie problemu:
a) wyjaśnienie pojęcia szczęście
b) przedstawienie różnych koncepcji szczęścia

2. Kolejność prezentowanych treści:
a) Kordian:
- życiowe cele bohatera jako zbliżenie się do szczęścia
- działania jakie dawały bohaterowi szczęście
- skutki decyzji bohatera związane z dążeniem do szczęścia
b) Konrad:
- życiowe cele bohatera jako zbliżenie się do szczęścia
- działania jakie dawały bohaterowi szczęście
- skutki decyzji bohatera związane z dążeniem do szczęścia
c) Stanisław Wokulski:
- życiowe cele bohatera jako zbliżenie się do szczęścia
- działania jakie dawały bohaterowi szczęście
- skutki decyzji bohatera związane z dążeniem do szczęścia

3. Wnioski:
a) Szczęście w życiu ludzkim ma bardzo szeroką wymowę. Jest ono wartością, której istnienie przyczynia się do prawidłowego rozwoju osobowości człowieka.
b) Każdy człowiek wytacza sobie za życia cel, któremu pozostaje wierny i o którego zrealizowanie zabiega. Spełnienie tego celu przyczynia się do zapewnienia człowiekowi wewnętrznego samozadowolenia, do osiągnięcia szczęścia.
c) Na pełnię szczęścia składają się zarówno sprawy ziemskie, jak i pozaziemskie - duchowe, zgodnie z prawdą wypowiedzianą przez Mickiewicza: należy żyć pełnią życia i doświadczyć pełni człowieczeństwa nie tylko na ziemi, ale i w niebie.
d) Pozytywistyczny obraz społeczeństwa jest obrazem krytycznym, nie rokującym nadziei na przyszłość. Jedynym celem w życiu jest dla tych ludzi pogoń za korzyścią materialną. Cechuje ich bezużyteczne, wystawne życie, pogoń za pieniądzem i własnym samozadowoleniem. Są żądni wrażeń, zabaw, rozrywki. Utrzymują się zaś z procentów, jakie przynoszą im kapitały, gdyż majątki ich stale ubożeją. Nie mają żadnych ideałów.
e) Każdy człowiek, w każdej epoce stara się zapewnić sobie doczesne szczęście, by je osiągnąć podejmuje trud pracy, nauki.


Mam nadzieję że pomogłam, gdybyś miał jakieś pytania napisz prywatną. Książki które napisałam wiem jak je znależć więc też napisz. Pozdrawiam :D
3 2 3
2009-12-04T10:22:29+01:00
Proponuję wziąć pod uwagę następujące pozycje:
A.Mickiewicz "Sonety Krymskie"
Konrad Wallenrod
"Kordian” J. Słowackiego
W renesansie motyw szczęścia szczególnie widoczny jest w twórczości Kochanowskiego
Innym autorem jest Mikołaj Rej. W "Żywocie człowieka poczciwego"opowiada, że najbliżej szczęścia można się znaleźć poprzez ciężką i uczciwą pracę

Pogoń za szczęściem - Molier-"skąpiec"
KOniecznie powinny znaleźć się "dziady" Mickiewicza, gdyż lektura ta jest mało lubiana przez uczniów ale jak doceniana przez nauczycieli w pracach! :) a motyw szczęścia też tam się znajduje chociażby biorąc pod uwagę 4 część

z pozytywizmu skupiłabym się na
"Nad niemnem" Orzeszkowej
Ewentualnie "lalka" prusa
2 3 2