Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-02T20:41:17+01:00
Mogą byc KLUSKI ŚLĄSKIE?

składniki:
- ziemniaki
- mąka ziemniiaczana
- olej
- sól
sposób przygotowania:
Przeciśnięte ziemniaki wkładamy do sporej miski uklepujemy je na równą zwartą powierzchnię następnie dzielimy je na 4równe części wyciągamy jedną ćwiartkę, układając ją na resztę masy w ten sposób powstaje nam wgłębienie w które wsypujemy mąkę ziemniaczaną na równo z masą ziemniaków. W ten sposób powstała nam proporcja 4części ziemniaków na 1część mąki. Następnie wyrabiamy ze składników gładką masę z której sukcesywnie bierzemy trochę ciasta formujemy z niego wałek na stolnicy, kroimy go na porcje na pojedyncze kluski.Formujemy w dłoniach okrągłe kluski i małym palcem robimy w każdym wgłębienie na sos. Kluski gotujemy na dużej ilości wody osolonej z 3-4łyżkami oleju aby kluski się nie sklejały po wyjęciu z wody. Kluski po wypłynięciu na powierzchnię wody powinny się gotować około 2min.Podajemy je z dowolnym sosem np.gulaszem lub po prostu z podsmażaną na maśle duszoną cebulką z przyprawami.

1 5 1
2009-12-02T20:42:03+01:00
Pieczonka lub prażonka

Składniki:
2 kg ziemniaków
500 g wędzonego boczku
500 g kiełbasy
3-4 cebule
4 ząbki czosnku
1 łyżka tłuszczu
kilka liść laurowych, kilka ziaren ziela angielskiego
po 1 łyżeczce majeranku, tymianku i kminku
sól, pieprz

Sposób przyrządzania:

Potrawa, która pojawiała się podczas jesiennego obrzędu pieczenia barana. Szczególnie znana na jest na Śląsku Cieszyńskim, jako potrawa pasterska. Pieczonkę przygotowujemy w brytfance lub w żeliwnym garnku. Garnek smarujemy tłuszczem i wykładamy liśćmi kapusty. Następnie układamy warstwami boczek, cebulę, kiełbasę i ziemniaki (obrane i pokrojone w plasterki). Ziemniaki posypujemy solą, pieprzem, ziołami, dodajemy posiekany i utarty z solą czosnek. Warstwy powtarzamy układając na samej górze ziemniaki. Całość przykrywamy liśćmi kapusty i szczelnie zamykamy. Tak przygotowaną potrawę pieczemy ok. 2 godz., wsadzając naczynie do rozżarzonego popiołu ogniska. W domu można przygotować ją oczywiście w piekarniku. Wtedy możemy ją piec krócej ok. 1-1,5 godz. Jest ona bardzo smaczna z kiszonymi ogórkami.