Janek w czasie wakacji jeden miesiąc poświęcił na pracę zarobkową . Najpierw ścinał trawnik u sąsiadów potem na wsi zbierał truskawki za które otrzymał 2 razy większe wynagrodzenie niż za ścięcie trawy i jeszcze 25zł a za pomoc przy żniwach otrzymał 3 razy tyle pieniędzy co za poprzednie prace razem za miesiąc pracy zarobił 580 zł . jakie wynagrodzenie otrzymał Janek za poszczególne prace?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-02T22:17:05+01:00
Trawnik -----> x
truskawki --------> 2x+25
żniwa -------> 3(x+2x+25)
razem -------> 580 zł

3(x+2x+25)=580-(2x+25)-x
3(3x+25)=580-2x-25-x
9x+75=555-3x
9x+3x=555-75
12x=480 /:12
x=40 zł

trawnik --------> 40 zł
truskawki --------> 2x+25, 2*40+25=80+25=105 zł
żniwa ---------> 3(x+2x+25), 3(40+2*40+25)=3(40+80+25)=3*145=435 zł

40 zł + 105 zł + 435 zł = 580 zł

Odp. Za koszenie trawy otrzymał 40 zł, za truskawki 105 zł, a za żniwa 435 zł.
2009-12-02T22:30:02+01:00
X - ścinanie trawnika
2x+25 - zbieranie truskawek
3(x+2x+25) - pomoc przy żniwach

x+2x+25+3(x+2x+25)=580
x+2x+25+3x+6x+75=580
12x+100=580
12x=580-100
12x=480/÷12
x=40

40 zł - ścinanie trawnika
105 zł - zbieranie truskawek
435 zł - pomoc przy żniwach
2009-12-02T23:03:25+01:00
X-TRAWA
2X+25-TRUSKAWKI
3(3X+25)ŻNIWA
X+2X+25+3(3X+25)=580
3X+25+9X+75=580
12X=580-100
12X=480/12
X=40
SPR TRAWA 40 ZŁ
TRUSKAWKI 105 ZŁ
ŻNIWA 435 ZŁ