Odpowiedzi

2009-12-02T23:13:05+01:00
Wielkopolska - powstanie zbrojne Polaków na początku grudnia 1928r. przeciw Niemcom. Niemcy silnie atakowali lecz Armia Wielkopolska pod wodzą Józefa Dowbora-Muśnickiego rozgromiła Niemców w licznych potyczkach. Pokój został podpisany w lutym 1919r. w Trewirze.

Górny Śląsk - o losach tego regiony miały zadecydować plebiscyty czyli głosowanie ludności.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-02T23:17:33+01:00
Wielkopolska została przyłączona do Polski w wyniku powstania Wielkopolskiego
Górny śląsk miał odbyć się plebiscyt, ale jego wynik nie spodobał się Polakom, doszło do wybuchu III powstania sląskiego, liga narodów podzieliła górny Śląsk i do Polski przyłączyła 29% obszaru plebiscytowego z 49% ludności
Granica Wschodnia - Rada Najwyższa konferencji uznała statut autonomii Galicji Wschodniej i powierzyła polsce zarząd nad tym terytorium na 25 lat, ustanowiono też tzn. linię Curzona była to granica rozdzielające administrację polską od innych państw (linia Grodno - Brześć - Bug - Rawa Ruska - Przemyśl - Turka)
1 5 1
2009-12-02T23:19:26+01:00
Sprawa Polski w traktacie wersalskim:
Niemcy oddali Polsce Pomorze Wschodnie bez Gdańska, z którego utworzono Wolne Miasto Gdańsk pod opieką Ligi Narodów. W Wielkopolsce wybuchło powstanie, przyłączono nowe ziemie do Polski.
Na Górnym Śląsku, Warmii i Mazurach miały odbyć się plebiscyty ludności, do którego kraju miały należeć.
1 5 1