Cena roweru w pewnym sklepie w październiku była równa 2200 zł.
W listopadzie cenę obniżono o 20%, a w grudniu podwyższono o 10%. O ile złotych należałoby podnieść cenę roweru po dwukrotnej zmianie ceny, aby wróciła do ceny początkowej ?

Prosze o dokładne rozpisanie ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-03T16:34:46+01:00
2200 zł - cena początkowa
20 % - wysokość obniżki
10 % - wysokość podwyżki

Obliczamy o ile rower kosztował po pierwszej obniżce:

2200 zł × 20 % = 440 zł - o tyle spadła cena
2200 zł - 440 zł = 1760 zł - cena po obniżce

Obliczamy o ile rower kosztował po podwyżce:

1760 × 10 % = 176 zł - wysokość podwyżki
1760 + 176 = 1936 zł - cena końcowa

Początkowa cena roweru to 2200 zł, więc teraz wystarczy obliczyć różnicę obu cen:

2200 - 1936 = 264 zł
2009-12-03T16:37:22+01:00
2200zł- początkowa cena roweru
2200-20%*2200 - cena po obniżce

2200-20%*2200=2200-0,2*2200=2200-440=1760zł

1760+10%*1760- cena po podwyżce

1760+10%*1760=1760+0,1*1760=1760+176=1936zł

2200zł - 1936zl=264 zł

Odp.Należało by podnieść cenę o 264zł.