1.Wymień jedną wspólną cechę budowy ścian żyły, tętnicy i naczynia włosowatego.
2. Opisz dwie różnice w budowie naczynia włosowatego i pozostałych naczyń krwionośnych.
3. Wymień dwie różnice w budowie tętnicy i żyły.

Z góry dzięki ;**

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-03T17:02:40+01:00
1 wszystkie ściany są zbudowane z wsródnabłąków



3 Tętnice i żyły różnią się budową : tętnice mają stosunkowo grube i silnie umięśnione ściany, dzięki czemu są elastyczne i odporne na wysokie ciśnienie krwi. Żyły natomiast mają stosunkowo cienkie ściany , słabo umięśnione, co prowadzi do małej elastyczności i odporności na zmiany ciśnienia krwi.Ściany żył i tętnic składają się z trzech warstw: zewnętrznej - łącznotkankowej, środkowej - zbudowanej z mięśni gładkich oraz wewnętrznej -utworzonej z tkanki łącznej i śródbłonka. Żyły w przeciwieństwie do tętnic, mają kieszonkowe zastawki, które odgrywają b. ważną rolę, bowiem zapobiegają cofaniu się krwi.



2 Naczynia włosowate tworzące rozbudowane sieci stoją na pograniczu miedzy żyłami a tętnicami. Jeśli tętnice, stopniowo, poprzez naczynia włosowate przechodzą w żyły, to mówimy o tak zwanej zwykłej sieci tętniczo-żylnej.aczynia włosowate są to cienkościenne przewody rozmieszczone w tkankach i łączące zwykle tętnice z żyłami. Ich ściana złożona złożona jest z jednej warstwy komórek tzw. śródbłonka. Odznaczającą się on wysoką przepuszczalnością. Między krwią i komórkami zachodzi wymiana gazów oddechowych, substancji odżywczych i różnorodnych produktów przemiany materii.
2
12 4 12
2009-12-03T17:09:09+01:00
1.tętnice nie mają zastawek jak naczynia włosowate
żyły mają małą szybkość przepływu krwi jak naczynia włosowate
w żyłach ciśnienie krwi jest niskie jak w naczyniach włosowatych
Ale wszystkie jednej wspólnej cechy nie mają
tętnice-grubość ścian duża
żyły-grubość ścian mała
naczynia włosowate-grubość ścian bardzo mała
2.Naczynia włosowate nie mają warstwy mięśni gładkich
ściana zbudowana z jednej warstwy komórek
wymiana substancji
3.tętnice-ściana gruba elastyczna
żyły-ściany cienkie,wiotkie
tętnica-krew płynie od serca
żyły-krew płynie do serca
12 4 12