Własciciel domu chcac oszczedzac energie elektryczna dokonał trzech usprawnien, które
obniżyły wydatki na ogrzewanie domu kolejno o 20%, o 25% i o 55%. O ile procent łaczne
zmniejszyły sie jego wydatki na ogrzewanie?

Wynagrodzę:)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-03T19:18:31+01:00
Dajmy, że początkowo płacił 100zł.
20% ze 100zł wynosi 20zł więc 100-20=80zł
25% ze 80zł:
80 = 100%
x = 25%
100x = 80*25
x = 20
25% ze 80zł wynosi 20zł czyli 60zł
55% ze 60zł:
60zł = 100%
x = 55%
100x = 60*55
x = 33
55% ze 60zł wynosi 33zł czyli 27zł
W takim razie:
100zł = 100%
27zł = x
100x = 2700
x = 27%
100% - 27% = 73%
Można było do tego wcześniej dojść ale wolałem wytłumaczyć.
1 5 1
2009-12-03T21:53:36+01:00
Przez X oznaczymy dotychczasowe wydatki a y po kolejnych oszczednościach
w takim razie y1=0.8x y2=(1-0.25) * 0.8x=0.6x
y3=(1-0.55) * 0.6x=0.27x
A więc zmniejszenie w procentach wynosi 100% - 27% = 73%
2009-12-03T23:31:54+01:00
Własciciel domu chcac oszczedzac energie elektryczna dokonał trzech usprawnien, które
obniżyły wydatki na ogrzewanie domu kolejno o 20%, o 25% i o 55%. O ile procent łaczne
zmniejszyły sie jego wydatki na ogrzewanie?

x-wydatki początkowe
80%x=0,8x-po I usprawnieniu
75%*0,8x=0,75*0,8x=0,6x - po II usprawnieniu
45%*0,6x=0,45*0,6x=0,27x- odstatecznie
czyli udało mu się osiągnąć 0,27x=27%x
27% początkowych wydatków więc obniżył je o 73% (100%-27%=73%)