Odpowiedzi

2009-12-03T21:14:57+01:00
Egipcjanie-pismo dzięki niemu mogliśmy wejść w epokę historyczna czyli udokumentowana zapisami;
Izraelici-Septuaginta najdawniejszy znany przekład Starego Testamentu;
Sumerowie- wynalezienie koła i system dwunastkowy,szkoła, zikkurat(budowla sakralna)
Babilończycy-umieli obliczać zaćmienia, rozwinięte piśmiennictwo, rozwinięcie malarstwa,
Asyryjczycy-mieli największą najnowocześniejszą i najsprawniejszą siłą zbrojną na świecie.
101 1 101
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-03T21:22:43+01:00
Osiagniecia kulturowe sumerów:
* wynalezienie brazu
* wynalezienie pisma
* tworzenie podstaw astronomi, geometrii, matematyki
* tworzenie literatury (Epos o Gilgameszu)
* politeistyczny system wierzen

Babilończycy-umieli obliczać zaćmienia, rozwinięte piśmiennictwo, rozwinięcie malarstwa, wprowadzili nową technikę dekoracji

Asyrejczycy:
pierwsze metody obliczeń,
dywan
koło szprychowe,
alfabet literowy,
składany parasol,
krążek linowy,
wodociągi miejskie,
akwedukty na arkadach,
publiczny zegar wodny,

Egipcjanie:
zajmowali się produkcją lekarstw
rozpowszechnienie ceramiki
obróbki miedzi
wyroby z żelaza
hieroglify

Izraelici:
Kulturowe to Biblia, która obok mitologii jest jednym ze źródeł kultury europejskiej: psalmy, Księga Hioba, Księga Koheleta to często wykorzystywane motywy.
25 4 25
2009-12-03T21:23:34+01:00
Sumerowie wynalezli pismo,koło które zastosowano w pierwszych pojazdach-wozach rydwanach.Odkryli koło garncarskie ułatwiające produkcje naczyń z gliny.Zaczeli wytwarzać wyroby z metalu.Narzędzia i broń wykonywali z brązu a ozdoby ze złota. Inne zasługi Sumerów to wprowadzenie dwunastkowego systemu liczenia i badania astronomiczne. Babilończycy zasłynęli jako badacze gwiazd. Wyznaczyli zodiak astronomiczny. Dzięki temu rok podzielono na miesiące i stworzono kalendarz. Asyryjczycy- nic ciekawego.Mieli tylko dobrą armię. Egipcjanie wynależli papirus na którym pisali póżniej.Myślę że też piramidy zawdzięczmy egipcjanom.Hieroglify-pismo obrazkowe.Świątynie, grobowce. Izraelici świątynia jerozolimska, słynna ściana płaczu. Tora.
61 4 61