Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-03T21:26:23+01:00
NKWD - Narodowy Komisariat Spraw Wewnętrznych
kolektywizm - przymusowe uspołecznienie ziemi i produkcji rolnej
2009-12-03T21:26:44+01:00
Kolektywizm - przeciwstawiany indywidualizmowi pogląd akcentujący rolę wspólnot, grup i zbiorowości. Dla zwolenników kolektywizmu kolektywy są istotniejsze od jednostek i tym samym ich cele i dobro powinny przeważać nad celami i dobrem jednostek.


NKWD, Narodnyj komissariat wnutriennich dieł, Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych, centralny organ władz bezpieczeństwa ZSRR. Początkowo (1917-1924) jego rola jako sekcji specjalnej nie była duża. Wzrosła gwałtownie, gdy w 1934 doszło do reformy: funkcję Zjednoczonego Państwowego Zarządu Politycznego (OGPU) przejął Główny Zarząd Bezpieczeństwa Państwowego (GUGB), który stał się częścią NKWD. Oznaczało to zwiększenie uprawnień tego organu przez koncentrację m. in. wywiadu politycznego, służb porządkowych i Gułag.

NKWD był głównym narzędziem tzw. wielkiej czystki przeprowadzonej w latach 1934-1938 na rozkaz centralnych organów partii komunistycznej. W tym okresie zamordowano kilka mln ludzi, a kilkakrotnie więcej trafiło do obozów koncentracyjnych.

Na czele NKWD stali kolejno: G. Jagoda (do 1936), N. Jeżow (do 1938) i Ł. Beria (do 1946). W 1941 przeprowadzono reformę, część uprawnień przejął Ludowy Komisariat Bezpieczeństwa Państwowego (NKGB), który ostatecznie usamodzielnił się w 1943. Na przełomie 1942/1943 utworzono kolejną tajną służbę policyjną Smiersz (po rosyjsku smiert' szpionom), której zadaniem była inwigilacja Armii Czerwonej, a także kontrwywiad. Likwidacji uległa w 1946. Wtedy także NKWD przekształcono w Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (MWD).