Chłopcy dzielili się między siebie kule.Pierwszy otrzymał 1/3 wszystkich kul i 3 kule.Drugi wziął 1/3 pozostałych i 6 ostatnich kul.Ile kul było do podziału i po ile kul otrzymał każdy z chłopców.

Wynik to:każdy z chłopców wziął 9 kul.Proszę o wykonanie obliczeń ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-03T21:53:14+01:00
Pierwszy chłopiec - 1/3x + 3
Drugi chłopiec - 1/3 (1/3x + 3) +6

x = 1/3x + 3 + 1/9x + 1 + 6
x = 3/9x + 1/9x + 10
x = 4/9x + 10
5/9x = 10 | * 9/5
x = 18

18 : 2 = 9

Odp.: Było 18 kul, a każdy chłopiec dostał do 9.
2009-12-03T22:14:56+01:00
1/3x +3 ---tyle wziął 1 chłopiec (1CH)
1/3(2/3x-3)+6 --- tyle 2 chłopiec (2CH)
x = liczba wszystkich kul = suma kul wziętych przez 1 i 2 chłopca

więc:
1/3x +3 +1/3(2/3x-3)+6 = x
1/3x+3+2/9x-1+6 = x
( 1/3 + 2/9 = 3/9 + 2/9 = 5/9)
5/9x+8 = x
8 = x-5/9x
x = 8/ 5/9
x = 18

Do podziału było 18 kul.

Podstawiając dane:
1CH = 1/3x +3 =1/3*18+3 = 6+3 = 9
2CH = 1/3(2/3 *18 - 3) +6 = 1/3(36/3 - 3) +6 = 36/9 - 1 +6 = 4-1+6 = 9
mamy rozwiązanie:
każdy z chłopców wziął po 9 kul.