Odpowiedzi

2009-12-04T00:04:03+01:00
Trzy typy gospodarek - gospodarki poszczególnych krajów możemy podzielić na cztery podstawowe typy:

1. gospodarka w krajach wysokorozwiniętych, gospodarka o charakterze rynkowym, konkurencyjnym, stosowana w krajach kapitalistycznych (wzorem jest gospodarka amerykańska i angloamerykańska);
2. gospodarka w krajach postkomunistycznych, w trakcie przemian i transformacji (charakterystyczna dla krajów środkowo-wschodniej Europy, w tym Polski);
3. gospodarka centralnie zarządzana, charakterystyczna dla krajów komunistycznych (brak konkurencji, wolnego rynku, monopolistyczny układ przedsiębiorstw);
4. gospodarka krajów słabo rozwiniętych.
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-04T00:12:40+01:00
Typy gospodarek:
-gospodarka nakazowa
-gospodarka wolnorynkowa
-gospodarka mieszana
Gospodarka nakazowa:
-wszystkie decyzje dotyczace konsumpcji i produkcji sa dokonywane przez panstwo
-panstwo decyduje o tym co,jak,ile i dla kogo sie produkuje
Gospodarka wolnorynkowa:
-panstwo nie ingeruje w zaden sposob w dzialalnosc rynku
-tzw"niewidzialna reka rynku"
Gospodarka mieszana:
-panstwo i sektor prywatny wspoluczestnicza w rozwiazywaniu problemow gospodarczych
-panstwo zajmuje sie redystrybucja czesci dochodow
-panstwo dostarcz dobra i uslugi publiczne (bezpieczenstwo,infrastruktura itp.)
-kontrola zakresu w jakim jednostki moga siekierowac wlasnym interesem
3 5 3