Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-04T10:27:52+01:00
Węglowodór nasycony to taki który ma TYLKO pojedyńcze wiązania a jego wzór to CnH2n+2, są nimi alkany
węglowodór nienasycony to taki który ma podwójne albo potrójne jedno wiązanie, mogą być niemi alkeny(wzór CnH2n) lub alkiny(wzór CnH2n-2)

nie do końca jestem zorientowana o co tu kaman ale chyba o dołączanie wodoru, chloru i bromu
więc napiszę Ci dołączanie bromu do pentinu

C5H8+Cl2----> C5H8Cl2
dibromopentEn (nazwa)
wzór strukturalny
Br Br
| | | | |
-C-C-C=C-C-
| | |

jest duża możliwość że portal zadane.p ltego dobrze nie wyświetli więc dodam słowne objaśnienia co do tych pionowych kresek do których jak się pewnie domyślasz należy wodór
przy tym wiązaniu podwójnym (ono pękło i z potrójnego zrobiło się podwójne) muszą zostać dwie wolne wartościowości inaczej nie będzie to alken a alken musi z tego wyjść, nad dwoma wiązaniami przy podwójnym wiązaniu na górze musi być brom

2 1 2
2009-12-04T11:09:12+01:00
Aby doświadczalnie odróżnić wodory nasycone od nienasyconych należy przeprowadzić reakcję przyłączania tzw.ADDYCJI.

CH≡CH+Cl₂→Cl-CH=CH-Cl (1,2 dichloroetan)


CH₂=CH₂+Cl₂→Cl-CH₂ - CH₂-Cl (1,2 dichloroetan)



Alkeny CпH₂п nienasycone wiąz. -
Alkany CпH₂п₊₂ nasycone wiąz. =
Alkiny CпH₂п₋₁ nasycone wiąz. ≡

Chlor przyłącza się i wtedy jedno wiązanie pęka.
Tak samo jest z( Br₂),(H₂O),(HCl),(HBr),(HF),(HJ)

pozdrawiam...
1 1 1