Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-04T13:26:17+01:00
*filtracja krwi
* neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki) – głównie barbiturany
* toksyczny amoniak przekształca w mocznik (cykl ornitynowy)
* syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
* przekształca puryny w kwas moczowy
* węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
* aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
* magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
* wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
* produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi (np. albuminę)
* wytwarza i magazynuje enzymy
* buforuje poziom glukozy we krwi
* produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji (krew wypływa cieplejsza o 1 °C)
* zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
* u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
* gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.
Mam nadzieję, że pomogłem ;D
2009-12-04T13:27:15+01:00
Magazynuje żelazo i witaminy
wytwarza żółć i magazynuje enzymy
produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji
zachowuje w organizmie niezbędne substancje , zbędne – wydala
u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie
2009-12-04T16:03:44+01:00
Wątroba produkuje żółć, która rozbija tłuszcze na drobne kropelki. Przekształca glukozę w glikogen. Magazynuje glikogen, oczyszcza krew ze związków trujących. Magazynuje witaminy i ważne pierwiastki.


Krótko i zwięźle i na temat :)))