W greckiej miejscowości Dion usytuowanej u stóp góry Olimp panuje temp 20st. C. oblicz temperature na szczycie góry Olimp przyjmując że na każde 100m różnicy wysokości temp zmienia sie o 0,6st.C. ( położenie Dionu 117m n.p.m., wysokość Olimpu 2917m n.p.m.
proszę o szczegóły, pilne

2

Odpowiedzi

2009-12-04T15:02:38+01:00
Tak więc mamy, że różnica wysokości wynosi 2917-117=2800 [m n.p.m.]

różnica temperatury jeśli dla 100m wynosi 0,6⁰C to na 2800 będzie 28 razy większa i tak: 0,6*28=16,8⁰C

liczymy temperaturę na szczycie góry odejmując od temperatury Dionu różnicę temperatury między miejscami 20⁰C-16,8⁰C=3,2⁰C

i tak o to na górze Olimp winno panować coś koło 3,2⁰C
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-04T15:11:01+01:00
D:
117 m. n. p. m - położenie Dionu
2917 m. n. p. m - wysokość Olimpu
20 stopni Celsjusza - temperatura w Dionie
0,6 stopnia Celsjusza - zmiana temperatury co 100 metrów
Sz:
temperatura na szczycie Olimpu

2917 - 117 = 2800 (różnica wysokości)
2800 : 100 = 28 (bo temperatura zmienia się co 100m)
28 * 0,6 = 16,8 (o tyle stopni zimniej jest na szczycie góry, ponieważ wraz ze wzrostem wysokości temperatura maleje)
20 - 16,8 = 3,2 (tyle stopni jest na szczycie Olimpu)

Odp. Temperatura na szczycie góry Olimp będzie wynosiła 3,2 stopnia Celsjusza.


Chyba wszystko dokładnie objaśniłam. ;]
W razie jakichś niejasności pisz. ;D