Dwaj sklepikarze,panowie A i B, kupują jabłka u tego samego hurtownika. W sklepie pana A cena detaliczna jest o 25% wyższa od hurtowej a w sklepie pana B o 30% wyzsza od hurtowej. Pan A sprzedał 160kg jabłek,a pan B 120. Który z nich więcej zyskał na sprzedazy jabłek? O ile procent więcej? |||||| i mam jeszcze 2 zadanie dobrze by było jakbyscie 2 rozwionzali ||||||| Pan Andrzej kupił akcje firmy Super i sprzedał je z 25% zyskiem za 4800zł. Kupił więc te akcje za ? i jest Odp A 3840zł B 4000zł C 4600zł D 5760zł ||||||| i jeszcze jedno z tego samego |||| Jeżeli koń jest 10 razy cięższy od człowieka, to jest od niego cięższy: A 100% B 1000% C 900% D 10% prosze szybko

3

Odpowiedzi

2009-12-04T15:59:41+01:00
2 zadanie odp: A 3840zł
3 zadanie odp: B 1000%
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-04T16:03:42+01:00
Sklep A:
1kg=x+0,25x
160*(x+0,25x)=160x+40x=200x
sklep B:
1kg=x+0,3x
120*(x+0,3x)=120x+36x=156x

200-100%
156-x
x=78%
100-78=22%
Pan A sprzedał więcej jabłek o 22% niż pan B.


100%+25%=125%
125% - 4800 |:5
25% - 960 |*4
100% - 3840zł
Odp:A
100% - człowiek
100%*10=1000% - koń
1000%-100%=900%
Odp:C

Pozdrawiam! ;)
2009-12-04T16:08:32+01:00
Zad1:
Niech x będzie ceną 1kg jabłek w cenie hurtowej tak więc pan A sprzedaje jabłka w cenie x+25%x=x+0,25x=1,25x zaś pan B sprzedaje jabłka w cenie x+30%x=x+0,30x=1,3x.

x - jakaś wartość w złotówkach
1,25x --- cena za 1kg jabłek w sklepie u pana A
1,3x --- cena za 1kg jabłek w sklepie u pana B

pan A sprzedał 160 takich kg jabłek więc dostał za to 1,25x*160=200x (x nadal nie znamy). Pan B sprzedał 120 takich kg jabłek więc dostał za to 1,3x*120=156x.
i tak o to wiemy, że pan A wyszedł na tym wszystkim korzystniej. Teraz pytanie o ile procent więcej dostał więc tak:

y - szukany procent
z proporcji:
200x --- 100%
156x --- y

y=156x*100%/200x≈22%
więc pan A dostał za to o 100%-78%=22% więcej od pana B.

Zad2:
x+25%x=4800zł
1,25x=4800zł |:1,25
x=3840zł (odp A)

Zad3:
koń jest 10x cięższy od człowieka, a więc 10 "człowieków" to koń... koń=10*człowiek, a że 10=1000% to mamy, ze koń=1000%człowiek
odp B