Odpowiedzi

2009-12-04T21:36:34+01:00
Menisk wklesły to np. woda
menisk wypukły to np. rtęć
6 3 6
2009-12-04T21:37:25+01:00
Menisk wklęsły - olej w naczyniu ze szkła, rtęć w rurce szklanej

menisk wypukły - rtęć w termometrze
8 3 8
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-04T21:39:03+01:00
Jeśli siły oddziaływania między cząsteczkami cieczy i ścianek są większe od sił między cząsteczkami cieczy, powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w górę, czyli ciecz tworzy menisk wklęsły i zwilża ścianki naczynia (np. woda lub olej w naczyniu ze szkła).
Jeśli siły między cząsteczkami cieczy i ścianek są małe, powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w dół wtedy ciecz tworzy menisk wypukły i nie zwilża ścianek naczynia (np. rtęć w termometrze).
10 3 10