Zad1.Który z pierwiastkow jest bardziej reaktywny:a)siarka czy chlor,b)magnez czy glin,c)arsen czy selen,d)wapn czy potas;e)brom czy arsen;f)gal czy wapn??Prosze o wytlumaczenie od czego to zalezy a obiecuje punkty!!;)

Zad2.uszeregowac od najbardziej do najmniej reaktywnego nastepujace metale:Mg,Sr,Na,Ga,Cs,Al.

(pamietam z lekcji cos tam ze bylo im nizej i bardziej z prawej strony to chyba(metal)byl bardziej reaktywny ale nie wiem czy to to)

2

Odpowiedzi

2009-12-04T21:48:16+01:00
1. a) chlor
b) manez
c) arsen
d) potas
e) arsen
f) wapń

2. Cs, Sr, Ga, Al, Mg, Na.

W zależnoci od tego czy pierwistek jest metalem, czy niemetalem zależy jego reaktywność. Wśród metali pierwiastek leżący niżej i bardziej po lewej stronie jest bardziej reaktywny. Wśrod niemetali bardziej reaktywny jest pierwiastek leżący wyżej i bardziej po prawo.
8 2 8
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-04T21:52:26+01:00
Może najpierw postaram się wytłumaczyć:

U metali:
a) aktywność rośnie w stronę lewą, maleje w stronę prawą (wraz ze wzrostem numeru grupy aktywność maleje)
b) aktywność rośnie w dół, maleje w górę (wraz ze wzrostem numeru okresu aktywność rośnie)

U niemetali:
a) aktywność rośnie w stronę prawą, maleje w lewą ( UWAGA: NIE LICZĄC 18 GRUPY - są tam gazy szlachetne nieaktywne chemicznie) (wraz ze wzrostem numeru grupy aktywność rośnie)
b) aktywność rośnie w górę, maleje w dół (wraz ze wzrostem numeru okresu aktywność maleje)

I na koniec, żeby ułatwić: u niemetali jest zawsze odwrotnie z aktywnością niż u niemetali (czyli np. jeżeli u metali rośnie w stronę lewą, to u niemetali maleje).

Zad. 1

a) chlor
b) magnez
c) selen
d) potas
e) brom
f) wapń

Zad. 2

Nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że to tak:
Cs, Na, Sr, Mg, Ga, Al
8 4 8