W dwóch zlewkach przygotowano po 200 g 30 - procentowego roztworu soli kuchennej.
a) Oblicz stężenie procentowe w zlewce 1. po dolaniu do roztworu 100 g wody.


b) Oblicz, jak się zmieniło i ile wynosi stężenie procentowe w zlewce 2., jeśli do znajdującego się w niej roztworu dosypano 25 g soli.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-05T12:37:03+01:00
Mr-ru = 200g
Cp = 30%
ms = ?
mH2O = mr-ru - ms = ?

ms = mr-ru * Cp/100%
ms = 200g * 30% / 100% = 60g
mH2O = 200g - 60g = 140g

To są dane do tych zlewek, gdzie znajduje się 200g 30% roztworu.

a) mr-ru = 200g
ms = 60g
mH2O = 140g

+ 100g H2O

mH2O = 140g + 100g = 240g
ms = 60g (pozostaje niezmienna)
mr-ru = 240g + 60g = 300g

Cp = ms/mr-ru * 100%
Cp = 60g / 300g * 100% = 20%

Odp. Stężenie procentowe w zlewce nr 1, po dolaniu 100g wody wynosi 20%.

b)

mr-ru = 200g
ms = 60g + 25 g = 85g
mH2O = 140g
mr-ru = 85g + 140g = 225g (można też bezpośrednio do mr-ru dodać te 25 g)

Cp = ms/mr-ru * 100%
Cp = 85g / 225g * 100% = 37,7%

Odp. Stężenie zwiększyło się o ok. 8 %, wynoi 37,7 %.
54 4 54
2009-12-05T12:38:54+01:00
30 % stężenie oznacza, że w 100 g roztworu mamy 30 g substancji rozpuszczonej.

Policzymy, ile jest substancji rozpuszczonej w 200 g roztworu:

30 g soli-----------------------------------100 g roztworu
x (g soli)--------------------------------200 g roztworu

x = 60 g soli

a)

Dodajemy 100 g wody:

masa substancji = 60 g soli

masa roztworu = 200 g + 100 g = 300 g

Liczymy stężenie procentowe (Cp):

Cp = 60 g * 100 % / 300 g = 20 %

b)

Dosypujemy 25 g soli:

masa substancji = 60 g + 25 g = 85 g soli

masa roztworu = 200 g + 25 g soli = 225 g

Cp = 85 g * 100 % / 225 g ≈ 37,8 %

Pozdro))
37 4 37