Bardzo proszę o szybka odpowiedz . Mam w poniedziałek sprawdzian z chemi i nie wiem paru rzeczy . A mianowicie:

Jak obliczyć wartościowość pierwiastka w tlenku kwasowym i w kwasie

Jak obliczyć zawartość procentową w kwasie

Jak obliczyć stosunek masowy pierwiastka w kwasie


Z góry dziękuje . ;*

3

Odpowiedzi

2009-12-05T15:07:11+01:00
A)Wartościowosc pierwiastka w tlenku kwasowym oblicza sie w nastepujacy sposob:
np
N2O3 tlen zawsze jest II wartosciowy wiec wartościowosc azotu obliczamy metodą na krzyża (wartościowosc azotu wynosi w tym przypadku III )

B) by obliczyć zawartośc procentową tlenu w kwasie obliczamy
1.mase czasteczkowa (np. H2SO4- 2*1u+32u+4*16u=98u)
2.a potem dopiero zawatrość procentową , czyli
masa tlenu/ masa czasteczkowa kwasu * 100%,np

4*16u/98u * 100%= 64/98 * 100%=65%

c) stosunek masowy pierwiastkow w kwasie
np, HCl
masa H/masa Cl= 1u:35u= 1:35- stosunek masowy pierwiastków w kwasie
2 5 2
2009-12-05T15:10:17+01:00
1.wartościowość pierwiastka w tlenku kwasowym i w kwasie obliczamy poprzez np:
H₂SO₄- z tego chcemy obliczyć wartościowość to robimy na stepujace obliczenia:
jezeli wiemy ze H jest 1-wartosciowe to mnozym 1 przez liczbe czasteczek H ktore sa w kwasie i wtym przypadku wychodiz liczba 2
jezeli wiemy ze O jest 2-wartosciowe to mnozym 2 przez liczbe czasteczek O ktore sa w kwasie i wtym przypadku wychodzi liczba 8
jezeli wiemy ze S w tym związku jest 6-wartosciowe to mnozym 2 przez liczbe czasteczek s ktore sa w kwasie i wtym przypadku wychodzi liczba 6
I teraz musimy napisac wzor kwasu i nad odpowiednimi pierwiastkami wpisac te liczby
2+6=8
H₂SO₄
i teraz gdybysmy chcieli obliczyc np wartościowośc s to musileibysmy ulozuywc następujace rownanie:
2+x=8
x=6
2.Jezeli chcemy obliczyc zawartosc procentowa w kwaise danego pierwiastka to musimy podzielic: ilość gram pierwiastka jaka z najduje sie w kwasie przez wage całego zwiazku i pomnozyc razy 100%
H₂SO₄- z tego np.:obliczamy zawartośc procentowa S
32g ÷98g ×100%≈32,65%
waga S waga zwiazku

3.Jak obliczyć stosunek masowy pierwiastka w kwasie
Obliczamy go poprzez zestawienie wagi pierwiastka do wagi zwiazku: np w H₂SO₄- obliczamy stosunek s
32g:98g
16g:49g

4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-05T15:15:39+01:00
Wartościowosc pierwiastka w kwasie;
pamietaj że tlen jest zawsze 2-wartościowy. Masz na przykład kwas HNO3, wiec mnożysz mały współczynnik przy liteże N i wartościowość tlenu. czyli 3 * 2=6 i teraz od tej 6 odejmujesz 1 ponieważ masz 1 atom wodoru. i wychodzi ze azot jest 5 cio wartosciowy.

stosunek masowy
Masz kwas HCl. on ma 1 atom chloru i jeden wodoru. wodór ma mase 1 unit a chlor 35 unitów. Oczywiscie robiac zadanie mozesz miec otwarty układ okresowy. i piszesz 1do35 i tak samo sie robi przy innych kwasach i związkach np
H3PO4 mnożysz wartośc. przy atomach przez ich ilość czyli 1u*3 i 16u*4 . fosforu masz 1 atom więc nie mnozysz czyli
3 do 31 do 64

zawart. procentowa.

masz kwas H2SO4- kwas siarkowy 6
obliczasz jego masę
=1u*2+32u+16u*4= 2u+32u+64u=98u
cały związek------98u--------100%
wodór----------------2u----------x%
siarka----------------32u---------x%
tlen-------------------64u----------x%

i teraz na krzyż aby obliczyc poszczególne procenty np siarki
x=32u*100%/98u=32.6%
unity sie skrócą

pliss daj najlepsza opinie jestem nowym uzytkownikiem, tyle sie opisałem, mam tródne zadanie i musze mieć jeszcze pare pkt. aby je zamieścić
5 5 5