Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-05T19:59:51+01:00
Skoro jest to traper rownoramienny i kat rozwarty ma miare 120 to kat ostry przy dolnej podstawie bedzie mial miare 60. Z wysokosci trapezu (ktora jest nam potrzebna) i ramienia trapezu tworzymy trojkat. Powstaje nam charakterystyczny trojkot o katach 90,60,30. 12cm ma dluzsza podstawa. 12-8=4 i trzeba to podzielic na 2 chyba wiesz dlaczego, wiec wychodzi 2.
Nasz maly trojkat ma podstawe 2. Obliczamy ze wysokosc trapezu bedzie rowna 2pierwiastek z 3.
Pole trapezu= (12+8)x2pierwiastek z 3 i podzielic to wszystko na 2 = 20 pierwiastek z 3 (cm kwadratowych)
2009-12-05T22:18:01+01:00
Trapez dzielimy na prostokąt i dwa trójkąty prostokątne. w trójkącie prostokątnym katy mają miarę: 90°, 60°, 30° (120°-90°=30°)
Korzystamy z funkcji trygonometrycznej - tangens - tg60°=h÷2 (12-8=4, 4÷2)
Pierwiastek z 3=h÷2
h=2√3

Pole trapezu = ∑(8+12)×2√3∃(nawias kwadratowy)
Pole = 10×2√3=20√3