Odpowiedzi

2009-12-05T19:47:43+01:00
Przyczyny wojen polsko-tureckich:
- Kozacy najeżdżali ziemie tureckie
- Tatarzy najeżdżali ziemie polskie
- Rywalizacja Polski i Turcji o Mołdawię i Wołoszczyznę
- Turcja prowadziła politykę podbojów

Przyczyny wojen polsko-rosyjskich
- Chęć pozyskania ziem rosyjskich przez Zygmunta III i polską magnaterię
- Zygmunt III chciał objąć tron rosyjski
- Poparcie papieża dla wojny z Rosją, chęć szerzenia katolicyzmu na ziemiach rosyjskich

Proszę bardzo :)
2009-12-05T19:50:49+01:00
1 z rosją
a-dimitraidy. rzekomo odnalazł sie w Polsce syn cara iwana groźnego, dymitr. zygmunt 2 waza pod pozorem pomocy dimitrowi zorganizował wyprawą w 1610r. polacy zajeli Mostwę ale po dwóch latach 1612 zostali wyparci, a rosjanie wybrali swojego cara . w 1634 roku odbył sie pokój w polanowie. polska otrzymała smoleńszczyzną

2. z turcją
w 17 wieku trwały walki z turcją o wpływy nad księstwami mołdawii i wołoszczyzny
sprzymierzeni z tyrcją tatarzy łupili pogranicza polski, a kozacy (poddani polscy( regularnie najeżdżali na ziemie tureckie.
1620-bitwa pod cecorą. wojska polskie pod wodzą hetmana Żółkowskiego zostały rozbite
1621- obrona twierdzy chocim prowadzona przez jana korola chodkiewicza, udaremniła dalszy marsz wojsk tureckich na ziemie polskie
sułtan sulejman2 wspaniały twórca potęgi państwa tureckiego w 17 w.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-05T23:10:47+01:00
TURCJA :
-dążenie Turków do opanowania europy Środkowej,
- dążenie magnatów do do podporządkowania Polsce Mołdawii,
- najazd Turków na Podole,
- zajęcie przez Turcję prawobrzeżnej Ukrainy,

Rosja:
- ,,dymitriada" magnaterii,
- wyprawa na wschód, zajęcie Smoleńska
- ugoda w Perejasławiu,
- wojna o Ukrainę,
-






2 2 2