Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T09:52:31+01:00
Mamy 300 cm3 roztworu. Wiedząc z gęstości, że 1 cm3 ma masę 1,3 g, policzymy masę tego roztworu:

1,3 g roztworu---------------------------------------1 cm3 roztworu
x (g roztworu)----------------------------------------300 cm3 roztworu

x = 390 g roztworu

Policzymy, ile w tym roztworze jest substancji rozpuszczonej (w 100 g roztworu jest 50 g substancji, bo stężenie jest 50 %):

50 g substancji------------------------------------100 g roztworu
x (g substancji)------------------------------------390 g roztworu

x = 195 g substancji

Teraz liczymy masę roztworu 68 %, zawierającego 195 g substancji (masa substancji się nie zmienia, bo odparowujemy tylko wodę):

68 g substancji-----------------------------------100 g roztworu
195 g substancji---------------------------------x (g roztworu)

x ≈ 286,8 g roztworu

I w końcu policzymy, ile wody odparowano:

390 g roztworu - 286,8 g roztworu = 103,2 g (odparowanej wody)

Pozdro))
6 3 6
2009-12-06T09:55:16+01:00
Oblicz, ile gramów wody należy odparować z 300cm² 50-procentowego roztworu kwasu azotowego(V) o gęstości 1,3 g/cm³ , aby otrzymać roztwór 68-procentowy.


1,3g roztworu to - 1 cm³
x to- 300 cm³


x=(1,3*300)/1=390


100g roztworu to 50g kwasu azotowego
390g roztworu to y

y=(50*390)/100=195


piszemy proporcje :
(390g rotworu - y g wody ) to 195 g kwasu azotowego
100 g roztworu to 68 g kwasu azotowego
68(390-y)=195*10
-68y=19500-26520
-68y=-7020 /*(-1)
y=103,24 g

Odp. Należy odparować 103,24 g wody
6 4 6