W trapezie krótsze ramię ma długość 20 cm i stanowi 5/6 długości górnej podstawy. Dolna podstawa jest o 20 % dłuższa od górnej podstawy i o 6 cm dłuższa od drugiego ramienia. Oblicz obwód trapezu.

Jestem w I gimnazjum i nie mogę zrobić tego zadania tak jak licealiści i w ogóle. Uwzględnijcie to proszę i jak możecie to zróbcie najprostszym sposobem ;) Powodzenia ;)
Aha i jeszcze wyjaśnijcie wszystko przejrzyście i w ogóle żebym to wiedziała...
Bardzo proszę o pomoc i żeby było wszystko wytłumaczone ;) Z góry dziękuję ;*

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T10:17:16+01:00
Witaj:)
najpierw wypiszmy dane:
jedno ramie ma 20 cm.
teraz obliczmy górną podstawe trapezu a mianowicie jest to 20*6/5 = 24
aby obliczyc dolna podstawe nalezy znalezc 20% gornej tzn.
proporcje
24 - 100%
x - 20%
100%x = 480%
x= 4,8

wiec dolna podstawa to 24+4,8 = 28,8 cm

i pozostaje nam jeszcze drugie ramie ktore jest o 6 mniejsze niz dolna podstawa czyli
28,8-6=22,8 cm


pozdrawiam:)
37 3 37
2009-12-06T10:18:02+01:00
5/6*x=20cm
x=20cm*6/5
x=120cm/5=24cm
górna podstawa x=24cm
24cm*0,2=4,8
24cm+4,8cm=28,8 cm-dolna podstawa
Ramię boczne 28,8cm-6cm=22,8cm

Obwód: 20cm+22,8cm+24cm+28,8cm=95,6cm
27 4 27
2009-12-06T10:24:10+01:00
Oznaczamy boki trapezu
a- dolna podstawa
b- górna podstawa
c- dłuższe ramie
d- krótsze ramie

c=20cm
5/6×b=20
b=20÷5/6
b=24

a=24+20%×20=24+0,2×24=24+4,8=28,8
d=28,8-6=22,8

mając długości wszystkich boków wyliczamy obwód
Ob=a+b+c+d
Ob=20+24+28,8+22,8=95,6
21 4 21