Działkowicz musi zrobić oprysk winorośli 0,2 procentowym roztworem "ditchane 500", ale kupił 10-procentowy koncentrat tego środka. Ile musi wsiąść koncentratu, aby przygotować płyn o żądanym stężeniu, jeśli chce przygotować płyn na 3-krotne napełnienie opryskiwacza plecakowego o pojemności 5 litrów?

poproszę o rozwiązanie krok po kroku

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T11:29:50+01:00
Cp=(ms/mr)*100%
gdzie
Cp- stężenie procentowe
ms- masa substancji
mr- masa roztworu

Pierwszy roztwór z jakim mamy do czynienie to 10% koncentrat
Mamy:
10%=ms/mk
gdzie ms - to masa substancji
mk - masa koncentratu

stąd:
ms=10%mk

Drugi roztwór przygotowujemy sami: chcemy uzyskać 15 litrów roztworu ( 3X 5 litrów) o stężeniu 0,2%.
Stąd
0,2%=ms/15
0,2%*15=ms
3%=ms
podstawiamy wyliczoną wcześniej wartość ms:
3%=10%mk
3%/10%=mk
3/10=mk
mk=0,3 litra

Odp: Aby uzyskać 0,2% roztwór, należy wziąć 0,3 litra koncentratu
12 4 12
2009-12-06T13:16:46+01:00
Roztwór 10% jest 50 krotnie mocniejszy od roztworu 0.2%.

Proporcje preparatu do wody to 50:1

51-100%
1 -x%

x=1.9%

Zawartość środka do wody musi wynieść 1.9%.

Potrzebujemy 15L gotowego płynu.

15L-100%
x -1.9%

x= 0.285L
9 1 9