Odpowiedzi

2009-12-06T14:29:10+01:00
Pleśniaki rozkładają martwe organizmy w ściółce leśnej (np). Drożdże wykorzystuje się do wypieków. Grzyby kapeluszowe są pożywieniem dla ludzi i zwierząt, lecz nie mają wartości odżywczej. Zapach muchomorów odstrasza muchy.

To tak z pamięci xD
1 5 1
2009-12-06T18:59:54+01:00
W przyrodzie niektóre zwierzeta zywia sie grzybami wszystkie zwierzeta lesne a w gospodarce grzyby maja duzy popyt duzo jest zbierajacych i kupujacych
30 4 30
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T19:06:29+01:00
1.
Grzyby odgrywają istotną rolę w utrzywaniu równowagi ekologicznej na naszej planecie. Jako saprofity pobierają substancje odżywcze z martwych organizmów oraz z podłoży organicznych, uwalniając pierwiastki, które następnie mogą być ponownie włączane w cykle biochemiczne. Gdyby nie ciągły rozkład, podstawowe składniki odżywcze zostałyby uwięzione w ogromnych hałdach martwych zwierząt, odchodów, gałęzi i liści.
Niektóre grzyby tworzą związki symbiotyczne z innymi organizmami. Najbardziej znane jest zjawisko mikoryzy, czyli związek grzyba z korzeniami roślin. Grzyb rozkładający materię organiczną w glebie udostępnia roślinie niezbędne składniki mineralne, a korzenie roślin dostarczają grzybowi pierwotnych i wtórnych produktów fotosyntezy (cukrów, aminokwasów i innych związków organicznych). Innym przykładem związku symbiotycznego są porosty utworzone ze strzępek grzyba i komórek glonów. Znane są również symbiozy grzybów z niektórymi owadami – kornikami, mrówkami czy termitami.
Te same enzymy, które umożliwiają grzybom rozkład odpadków i obumarłych organizmów, pozwalają im bardzo skutecznie rozkładać drewno, tkaniny i produkty spożywcze. Niektóre grzyby powodują corocznie olbrzymie straty magazynowanych produktów i materiałów budowlanych. Ponadto grzyby są wykorzystywane do produkcji piwa oraz wina, a także w piekarnictwie (spulchnianie ciast) czy w przemyśle spożywczym (produkcja sera oraz kwasu cytrynowego, podnoszenie walorów smakowych produktów). Niektóre grzyby jadalne uprawiane są na skalę handlową, inne – zbierane przez grzybiarzy w lesie – są cennym składnikiem potraw. Wartość odżywcza grzybów jest niewielka, zawierają one jednak wiele różnych soli mineralnych i witamin, dorównując pod tym względem warzywom. Użytek kulinarny grzybów opiera się głównie na ich wartościach smakowych i zapachowych. Pewne gatunki drożdży stanowią paszę dla zwierząt domowych.
Grzyby wytwarzają użyteczne leki (penicylina, gryzeofulwina, cyklosporyna), ale i inne substancje chemiczne mogące powodować ataki nerwowe, konwulsje, zaburzenia psychiczne. Niektóre związki pochodzenia grzybowego w małych ilościach używane są w praktyce klinicznej jako leki przyspieszające porody, hamujące krwotoki, obniżające wysokie ciśnienie krwi czy uśmierzające migrenowe bóle głowy.
Pewne grzyby mogą być wykorzystywane w biologicznych metodach zwalczania szkodników owadzich bez używania chemicznych insektycydów. Niektóre grzyby hoduje się na skalę przemysłową w celu uzyskania substancji chemicznych, np. wspominanego powyżej kwasu cytrynowego. Grzyby są ponadto dobrym modelem badań genetycznych, wykorzystuje się je często do produkcji ważnych biologicznie związków, np. hormonów.

2.

Na pierwszy rzut oka nalot na serze i holenderska Choroba Wiązów mają ze sobą niewiele wspólnego Oba zjawiska są jednak spowodowane działalnością grzybów Grzyby odegrały doniosłą rolę w historii ludzkości – zachodzące dzięki nim procesy fermentacji pozwoliły na otrzymanie chleba Wina piwa a także wielu antybiotyków Z drugiej strony wywoływane przez nie choroby niszczą znaczną część upraw rolnych na ziemi Grzyby odgrywają zasadniczą rolę w obiegu materii w przyrodzie Rozkładają martwe Tkanki roślinne i zwierzęce uwalniając nutrienty wykorzystywane przez następne pokolenia roślin i zwierząt Niektóre Grzyby (np drożdże) wywołują alkoholową fermentację cukrów Znane są też gatunki wytwarzające Antybiotyki (np Pędzlak — penicylinę) Dla człowieka Grzyby są pożywieniem Rozróżnia się kilkadziesiąt gatunków i odmian grzybów jadalnych W Polsce najbardziej popularne są: Borowik Pieczarka rydz maślak gąska koźlarz Są one spożywane głównie z powodu wartości smakowych i zapachowych W stanie świeżym i w przetworach (suszone marynaty kiszonki ekstrakty mączka grzybowa) Są także uprawiane np. pieczarki boczniak Grzyby jadalne zawierają Glikogen Białka Tłuszcze substancje aromatyczne Enzymy Sole mineralne (zwłaszcza fosforowe i potasowe) oraz Witaminy::
D B1, B2, E, K i PP. Natomiast trujące zawierają związki groźne dla człowieka Grzyby powodują rozkład (zgniliznę) drewna wyrządzając duże szkody i pogarszając warunki zdrowotne pomieszczeń (wilgoć przykry zapach) które zwalcza się bardzo trudno a polega to na stosowaniu specjalnych preparatów chemicznych zapobieganie natomiast na impregnacji drewna środkami grzybobójczymi i przestrzeganiu higieny pomieszczeń (np wietrzenie)


Masz tu 2 prace tyle ci moge pomóc
6 3 6