Odpowiedzi

2009-12-06T14:34:43+01:00
Tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana szkieletowa- składa się z długich, wielojądrowych komórek zwanych włóknami mięśniowymi. Na przekroju poprzecznym włókna mięśniowe mają kształt wieloboków. Wnętrze włókna wypełniają miofibryle. Miofibryle utworzone są przez pęczki miofilamentów, wśród których rozróżniamy miofilamenty cienkie i miogilamenty grube. poprzeczne prążkowane włókna jest wynikiem uporządkowanego rozmieszczenia miofilamentów aktynowych i miozynowych.

Tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana-sercowa -zbudowana jest z wydłużonych, cylindrycznych komórek mających na biegunach rozgałęzienia i wcięcia. Komórki mięśniowe sercowe łączą się ze sobą krótszymi bokami(biegunami) i tworzą długie szeregi. Miejsca połączeń między komórkami nazywamy wstawkami. Jądro komórkowe leży w centralnej części sarkoplazmy. Rozmieszczenie miofibryli, budowa sarkomerów, rodzaj i ułożenie miofilamentów oraz mechanizm skurczu są takie same jak we włóknach mięśniowych poprzecznie prążkowanych-szkieletowych. Między miofilamentami w sarkoplazmie występują: mitochondria, gładka siateczka śródplazmatyczna, aparat Golgiego, glikogen i granule tłuszczu.
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T14:36:04+01:00
Sercowa - widlasto rozgałęzione szkieletowe - cylindryczne
sercowa - jedno jądro szkieletowe - wiele jąder
sercowa - niezależny od woli szkieletowe - zależny od naszej woli

sercowa - nie męczy się szkieletowe - męczy się szybko
sercowa - układ nerwowy somatyczny szkieletowa - układ nerwowy somatyczny


sercowa - skurcz miogenny, czyli inicjowany przez układ bodźcotwórczy serca
szkieletowa - skurcz neurogenny, czyli inicjowany przez komórki
nerwowe

szkieletowa - niewielkie zdolności regeneracyjne
sercowa - ubytki wypełnia tkanka łączna

sercowa - serce, umożliwia kurczenie się i rozkurcz tego organu co owocuje możliwością przepompowywania krwi w układzie krwionośnym

szkieletowa - umożliwia ruch lokomocyjny kręgowców i niektórych bezkręgowców (stawonogi)

Koniec :)
5 3 5
2009-12-06T17:15:26+01:00
PPSz - porzecznie prążkowana szkieletowa
PPSe - poprzecznie prążkowana serca

1.PPSz szybko się męczy, a PPSe nie męczy się wogóle
2.PPSz kurczy się zależnie od naszej woli, a PPSe niezależnie.
3.PPSz ma wiele jąder, a PPSe jedno.
4.PPSz są rozgałęzione cylindrycznie, a PPSe widlaście.
2 3 2