Odpowiedzi

2009-12-06T15:09:05+01:00
"Dewotka" Ignacego Krasickiego jest przykładem bajki epigramatycznej. Podmiot liryczny nie tylko opowiada historię, ale również dokonuje oceny samej postaci i jej zachowania. Przedstawiając zaistniałą sytuację podaje jedynie istotne informacje (np. nie określa charakteru przewinienia służącej). Dzięki zastosowanym imiesłowów: obróciwszy, mówiąc, biła czynności te wydają się następować po sobie bardzo szybko, bądź jednocześnie; obraz przedstawiony przez poetę staje się dynamiczny.
Całą historia została przedstawiona w skondensowanej formie, dzięki czemu można ją nakreślić w paru zdaniach. Tytułowa dewotka odmawiała modlitwę. W pewnym momencie spostrzegła niezręczność służącej i zaczęła dotkliwie bić dziewczynę, mając na ustach słowa pacierza, które mówiły o przebaczeniu. Główna bohaterka nie widziała związku miedzy swoimi słowami, a parszywymi, niechrześcijańskimi czynami; nie spostrzegła swojej winy i tego iż postępuje niewłaściwie. Zapomniała także, iż pobożność nie polega wyłącznie na modleniu się, noszeniu przy sobie różańca i chodzeniu do kościoła, ale także, a nawet przede wszystkim miłosierdziu, przebaczaniu oraz miłości do bliźniego.
W bajce tej Krasicki ośmiesza hipokrytów i dewotów, a także ich fałszywą pobożność, dwulicowość, głupotę i bezrefleksyjność oraz bigoterie, poprzez zestawienie deklaracji z czynami (pokazał ich rozminięcie się w postawie bohaterki), podejmując tym samym ważny temat oświeceniowej literatury (krytyka życia klasztornego i dewocji).
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-06T15:12:17+01:00
Dewotce służebnica w czymsiś przewiniła
Właśnie natenczas, kiedy pacierze kończyła.
Obróciwszy się przeto z gniewem do dziewczyny
Mówiąc właśnie te słowa "...i odpuść nam nasze winy,
Jako my odpuszczamy", biła bez litości.
Uchowaj, Panie Boże, takiej pobożności!
"Dewotka" Ignacego Krasickiego jest przykładem bajki epigramatycznej. Podmiot liryczny nie tylko opowiada historię, ale również dokonuje oceny samej postaci i jej zachowania. Przedstawiając zaistaniałą sytuację podaje jednynie istotne informacje (np. nie określa charakteru przewinienia służącej). Dzięki zastosowanym imiesłowów: obróciwszy, mówiąc, biła czynności te wydają się następować po sobie bardzo szybko, bądź jednocześnie; obraz przedstawiony przez poetę staje się dynamiczny.
Całą historia została przedstawiona w skondensowanej formie, dzięki czemu można ją nakreślić w paru zdaniach. Tytułowa dewotka odmawiała modlitwę. W pewnym momencie spostrzegła niezręczność służącej i zaczęła dotkliwie bić dziewczynę, mając na ustach słowa pacieża, które mówiły o przebaczeniu. Główna bohaterka nie widziała związku miedzy swoimi słowami, a parszywymi, niechrześcijańskimi czynami; nie spostrzegła swojej winy i tego iż postępuje niewłaściwie. Zapomniała także, iż pobożność nie polega wyłącznie na modleniu się, noszeniu przy sobie różańca i chodzeniu do kościoła, ale także, a nawet przedewszystkim miłosierdziu, przebaczaniu oraz miłości do bliźniego.
W bajce tej Krasicki ośmiesza hipokrytów i dewotow, a także ich fałszywą pobożność, dwulicowość, głupotę i bezrefleksyjność oraz bigoterie, poprzez zestawienie deklaracji z czynami (pokazał ich rozminięcie się w postawiebohaterki), podejmując tym samym ważny temat oświeceniowej literatury (krytyka życia klasztornego i dewocji).