Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-06T16:09:49+01:00
Unix/Linux
* minix (system prof. Andrew S. Tanenbauma)
* ext (pochodna miniksa)
* ext2 (second extended file system, ulepszony ext)
* ext3 (bazujący na ext2, z księgowaniem)
* ext4 (dodana obsługa dla partycji do 1024 PB)
* Berkeley Fast File System (FFS) Poprzednik UFS
* btrfs (B-tree FS albo "Butter FS") eksperymentalny system plików linuksa
* ReiserFS (Linuksowy system plików z księgowaniem autorstwa Hansa Reisera)
* Reiser4
* JFS (system plików IBM-a)
* UFS (uniksowy system plików pod Solarisa i BSD)
* XFS
* xFS (sieciowy system plików)
* NFS (sieciowy system plików firmy Sun)
* SYSV (system plików z Unix-V, firmy AT&T)
* ADFS (Acorn StrongARM)
* GNOME Storage (linuksowy system oparty na bazie danych)
* Xia (pochodna miniksa)
* AndrewFS (AFS) (sieciowy system plików pod Uniksa)
* smbfs (LAN Manager)
* ncpfs (sieciowy system plików Novella)
* cramfs
* filecore FS (pod BSD)
* vxfs (uniwersalny system plików dla Linux i Unix firmy VERITAS teraz SYMANTEC)

DOS
* FAT (FAT12) (Tablica alokacji plików, dyskietkowy)
* FAT16
* FAT32

Windows

* exFAT (Extended File Allocation Table)
* VFAT (Virtual FAT)
* NTFS (system plików z księgowaniem pod Windows NT i nowsze)
* WinFS (system plików oparty na bazie danych)
* FAT32 (system plików mniej bezpieczny od takich systemów jak NTFS czy WinFS)

Amiga

* OFS (Amiga Old File System)
* Amiga Fast File System (FFS)
* Professional File System (PFS)
* Smart File System {SFS}

Apple/Macintosh

* Apple DOS
* Apple SOS
* Apple ProDOS
* MFS (Macintosh File System)
* HFS (Hierarchical File System)
* HFS+
* HFSX
* ZFS (na razie tylko odczyt)

Sun Solaris

* UFS – Unix File System – podstawowy system plików Solarisa
* ZFS system plików opracowany przez firmę Sun dla systemu Solaris
* VxFS komercyjny system plików opracowany przez firmę Veritas Software – obecnie Symantec

OS/2

* HPFS (High Performance File System)
* JFS (Journaled File System)

BeOS

* BeFS (Be file system)
* OpenBFS

CD-ROM/DVD

* ISO9660
o Rockridge (rozszerzenie ISO9660 dla Unix)
o Joliet (rozszerzenie standardu ISO9660 firmy Microsoft)
* UDF (Universal Disk Format)
1 5 1
2009-12-06T16:11:32+01:00
* Dyskowy system plików – "normalny" system plików pozwalający na zarządzanie danymi na stacjonarnych nośnikach danych, takich jak twarde dyski. Każdy system posiada swój własny system plików (np. Linux – ext2, Windows NT – NTFS Windows 95,98,ME,XP,Vista – FAT,FAT32 itd.).
o Systemy dziennikujące (lub księgujące, ang. journaling) – systemy z mechanizmem księgującym, zwiększającym bezpieczeństwo danych i umożliwiającym szybkie przywrócenie sprawności systemu po awarii. Mechanizm taki posiadają nowsze systemy plików (np. NTFS, HFS+ lub ext3).
* Sieciowy system plików – w zasadzie jest to protokół umożliwiający przesyłanie poleceń do serwera przez sieć oraz wykonywanie operacji na odległość. Informacje są z powrotem przekazywane z serwera do klienta. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik nie widzi żadnej różnicy między pracą na sieciowym systemie plików a pracą na lokalnym systemie plików. Najbardziej znane to NFS, Coda, AFS (System plików Andrew'sa), SMB oraz NCP (Novella).
* Specjalne systemy plików (Wirtualne systemy plików) – nie umożliwiają zarządzania danymi, np. system /proc (w Linuksie) dostarcza interfejsu, który umożliwia dostęp do niektórych struktur jądra.
* Systemy oparte na bazie danych – systemy plików, w których pliki są identyfikowane na podstawie swojej charakterystyki (np. autora, typu czy tematu, którego dotyczą) – jak w bazach danych.


Z WIKIPEDII
2009-12-06T17:44:37+01:00
Linux obsługuje kilka typów systemów plików. Najważniejszymi z nich są:

minix
Najstarszy, uważany za najbardziej niezawodny, jednak posiada on znaczne ograniczenia (brakuje niektórych znaczników czasu, nazwy plików mogą mieć maxymalnie 30 znaków, system plików może mieć co najwyżej 64 MB ).

xia
Zmodyfikowana wersja systemu minix, w której zostały podniesione limity: maxymalnej długości nazwy, oraz rozmiaru systemu plików. Żadne nowości nie zostały wprowadzone. Nie jest zbyt popularny, jednak istnieją dowody, iż działa całkiem dobrze.

ext2
Najbogatszy w możliwości system plików Linuxa, aktualnie jest najbardziej popularny. Zaprojektowany z myślą o zgodności wzwyż, dzięki czemu powstanie nowej wersji nie oznacza potrzeby konwersji.

ext
Starsza wersja ext2, nie jest zgodna wzwyż. Aktualnie nie używany, większość ludzi używa ext2.

Powstające systemy
Aktualnie powstaje kilka systemów 'z kartoteką', ich cechami są szybkość operacji na dużej ilości plików, oraz algorytmy obsługujące, które pozwalają na samoczynne naprawianie się systemu w czasie pracy.


Jądro Linuxa potrafi (jeżeli tak je skompilowano) obsłużyć systemy plików obcego pochodzenia. Systemom takim często brakuje pewnych cech znanych z rozwiązań rdzennych dla Unixa, czasami posiadają one dziwne ograniczenia.

msdos
Kompatybliny z MS-DOS (OS/2 i Windows NT) system plików FAT.

usmdos
Rozszerzona wersja systemu msdos, która umożliwia tworzyć długie nazwy plików, ustanawiać właścicieli, prawa dostępu, łącza, oraz pliki urządzeń. Dzięki niemu zwykły system plików msdos zyskuje cechy znane w środowisku Unix, oraz umożliwia zainstalowanie Linuxa na partycji MS-DOS.

iso9660
Statdardowy system plików płyt CD-ROM; popularne rozszerzenie "Rock Ridge" rozpoznawane jest automatycznie.

nfs
Sieciowy System Plików Suna umożliwia dzielenie systemów plików poprzez sieć, umożliwia tworzenie bezdyskowych stacji, itp.

hpfs
System plików OS/2.

sysv
Używany przez SystemV/386, Coherenta i Xenixa.