1. Marcin, pokonując odległość między domem a jeziorem, ¾ drogi przebywa autobusem, a pozostałą część piechotą. Droga, którą przebywa pieszo, jest o 8km krótsza niż droga, którą przejeżdża autobusem. Oblicz odległość między domem Marcina a jeziorem.


2. Cenę lodówki podwyższono o 300 zł, co stanowi 20% jej ceny pierwotnej. Następnie podwyższono ją jeszcze o 150 zł. O ile procent łącznie podwyższono jej cenę? Jaka była jej cena pierwotna, a ile kosztuje obecnie?


Proszę o pomoc ;))

2

Odpowiedzi

2009-12-06T17:00:50+01:00
1.
3x autobusem a x piechota
zatem x+8=3x a stąd x=4
zatem cala droda 4x=16

2.
cena pierwotna 1500zł a obecna 1950 zł zatem cena wzrosła o 30%
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T17:09:11+01:00
Zad.1]x-odległośc,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ¼x=¾x-8→-½x=-8→x=16km=odległość od domu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, zad.2]
20%=300zł,czyli 100% =x zł,,,x=300×100:20=1500=cena pierwotna,,, 1500+300+150=1950zł=x%,,,,,,,,,,,a 1500=100%,,,czyli x=1950×100:1500=130%-100%=30%,,,,,,,,,,,,,,,,odp.kosztowała 1500,teraz 1950,cene podniesiono o 30%
2 4 2