Mam prośbę. Chciałbym aby ktoś wyjaśnił mi skąd biorą się cyfry w reakcjach chemicznych.

Np:
C4H10 + O2 ------- C + H20
Dlaczego przed "C" jest 2 przed O2 jest 5 itd.
2C4H10 + 5O2 ------- 8C + 10H2O

Od czego to zależy? Coś dodaje się do czegoś? Czy mnoży?

Proszę o szybką odpowiedz ponieważ jutro mam klasówkę.

Z góry dziękuje.

2

Odpowiedzi

2009-12-06T18:25:31+01:00
Jest to po to by zrównoważyć cząsteczki danego pierwiastka po jednej stronie z czasteczkami po drugiej stronie strzalki
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T18:28:10+01:00
C4H10 + O2 ------- C + H20
Dlaczego przed "C" jest 2 przed O2 jest 5 itd.
2C4H10 + 5O2 ------- 8C + 10H2O

Już Ci wyjaśnię:) Musisz liczyć liczbę atomów danego pierwiastka (te małe cyferki tuż po danym pierwiastku). Weźmy Twój przykład:
C₄H₁₀ + O₂ ------- C + H₂0 (nawiasem mówiąc to spalanie niecałkowite butanu)
Ile masz C po lewej stronie? Cztery, a po prawej? Jedno. Więc (najlepiej ołówkiem na początku) przed C po prawej piszesz 4.
C₄H₁₀ + O₂ ------- 4C + H₂0
Teraz wodory. Po lewej? 10. Po prawej? Dwa. 10:2=5. Więc przed wodorem po prawej piszesz 5.
C₄H₁₀ + O₂ ------- 4C + 5H₂0
Na końcu sprawdzamy tleny. NAJPIERW PRAWA STRONA (to ważne!) ! Pięć, bo przed H₂O stoi 5 (a współczynnik jest dla całego związku). Po lewej? Dwa. 5:2=2,5. No, ale 2,5 nie napiszemy. Co zrobić? Wszystko mnożymy przez 2. Czyli z tego:
C₄H₁₀ + 2,5O₂ ------- 4C + 5H₂0
Robi nam się:
2C₄H₁₀ + 5O₂ ------- 8C + 10H₂0

Wszystko masz pięknie i ładnie opisane w moim wypracowaniu:
http://zadane.pl/wypracowanie/Spalanie_w_glowodorow-6062
Pozdrawiam:)
1 5 1