Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T18:31:18+01:00
W nocy 23 marca 1943 roku zostaje aresztowany Rudy. Jego przyjaciele postanawiają go uwolnić. Trwają staranne przygotowania do akcji. Wesoły prowadzi rozpoznanie w gmachu gestapo. Gdy wszystko jest już gotowe, dostają rozkaz przerwania akcji.
Dopiero 26 Marca zaczyna się wszystko od początku. Dowództwo pozwala przeprowadzić akcję. Trzy oddziały czekają w pogotowiu na znak łącznika. Dowodzący akcją Orsza , widzi sygnał. Gwiżdże i akcja się rozpoczęła. Na zakręcie widać więzienną ciężarówkę. Nieoczekiwanie z bramy wychodzi niemiecki policjant. Wyciąga broń i celuje wprost na Zośkę. Chłopak strzela. Niemiec pada. Kierowca więźniarki widzi tę sytuację. Przyspiesza i skręca w lewo. Oddział jest przygotowany na ten manewr. Błyskawicznie wyskakują przed auto. Rzucają butelki z benzyną. Samochód staje w ogniu. Z szoferki wyskakuje dwóch gestapowców. Chaotycznie strzelają. Seria z karabinu maszynowego unieruchamia gestapowca przy samochodzie. Drugi strzela do chłopców. Młodzi ludzie nie mają innego wyjścia - wyskakują zza filarów Arsenału. Pędzą w stronę wroga. Zaskoczony Niemiec ucieka. Ginie od kuli nadbiegających. Alek otwiera tył wozu. Dwudziestu pięciu niespodziewanie uwolnionych więźniów rzuca się do ucieczki. Depczą leżącego na noszach Rudego. Na końcu pełznie na czworakach przyjaciel. Koledzy przenoszą go do czekającego auta i Odjeżdżają. Alek ze swoją sekcją idzie w kierunku ulicy Miodowej. Nagle z grupy cywilów pada strzał. Trafia Glizdę w brzuch. Anoda zabija sprawcę. Wciąż strzelają do grupy Alka. Ranny rzuca w tamtym kierunku granat. Strzały Niemców momentalnie ustają. Chłopcy uciekają z miejsca akcji skradzionym samochodem. Za nimi jedzie niemiecka wojskowa ciężarówka. Zajeżdża im drogę. Alek rzuca granat. Bez przeszkód dojeżdżają na Żoliborz.
Akcja pod Arsenałem zakończona powodzeniem.
3 4 3
2009-12-06T18:32:52+01:00
Celem zorganizowania akcji pod Arsenałem było uwolnienie Jana "Rudego" Bytnara z rąk gestapo.
W stan gotowości grupę mającą za zadanie opanowanie więźniarki, przewożącej m.in. Rudego, postawił umowny wyjazd oznajmiający wyjazd karetki z Alei Szucha. Łącznik Kadłubek daje znać ze swojego stanowiska o zbliżającym się pojeździe. Dowodzi Orsza i to on wydaje teraz rozkaz o rozpoczęciu akcji.
W momencie pojawienia się karetki planom odbicia więźnia nieoczekiwanie może zaszkodzić niemiecki policjant, który wyłania się z niedalekiej bramy. Mimo dramatycznego ostrzeżenia Zośki, chce on przeszkodzić harcerzom w zrealizowaniu ich misji. Zośka strzela. Zatrzymana na rogu Długiej więźniarka zostaje obrzucona butelkami z benzyną. Eskorta broni się i następuje wymiana strzałów, w której zwyciężają Polacy. Gdy samochód zostaje otwarty, "wysypuje się" z niego wielu ludzi, dopiero na końcu wynoszą Rudego. Jest! Żyje!
Odwrót osłania Alek wraz ze swoją małą grupką harcerzy.
Akcja pod Arsenałem powiodła się i jej cel został osiągnięty - Rudy został uwolniony z rąk gestapowców. Plan ten świadczył o wielkiej, pełnej poświęceń więzi emocjonalnej pomiędzy tymi młodymi osobami. Niestety - Jan Bytnar zmarł na skutek odniesionych ran, a w trakcie odwrotu śmiertelnie ranny został również Aleksy "Alek" Dawidowski. Dwaj przyjaciele odeszli tego samego dnia...
2 5 2
2009-12-06T18:36:15+01:00
Akcja pod Arsenałem

Jedna z najważniejszych akcji zbrojnych Grup Szturmowych Szarych Szeregów. W trakcie której uwolniono harcmistrza Jana Bytnara "Rudego" oraz 25 innych więźniów politycznych.
Akcją dowodzili: całością Stanisław Broniewski "Orsza", a bezpośrednio Tadeusz Zawadzki "Zośka". W akcji został ciężko ranny Aleksy Dawidowski "Alek". "Rudego" przeniesiono do oczekującego samochodu, który odjechał z miejsca akcji.
Odbity "Rudy" zmarł 30 marca 1943 roku. W odwecie za "Akcję pod Arsenałem", 27 marca 1943 r. na dziedzińcu Pawiaka rozstrzelano 140 więźniów - Polaków i Żydów.
5 4 5