Czy ktos potrafi dokładnie swoimi słowami i po ludzku wytłumaczyc mi CZAS SŁONECZNY ?
Daje duzo punktów wiec prosze rozwiazując ponizsze zadanie dokładnie omówic każdy krok.

Oblicz która godzina czasu słonecznego jest w olsztynie(21E) gdy w Madrycie (4E) słonce góruje>


Najfajniejsza odpowiedz wybiorę pod wzdledem zrozumienia.

3

Odpowiedzi

2009-12-06T19:41:22+01:00
Hej.trzeba od wiekszej szerokosci geograficznej odjac ta mniejsza i ta liczbe co wyjdzie nalezy pomnozyc przez 4 minuty ....i gdy slonce w madrycie goruje <nie wiem o ktorej godzinie>to trzeba dodac do tej godziny ta ilosc minut co wyjdzie.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-06T19:42:01+01:00
Czas słoneczny czyli czas mierzony położeniem Słońca. Oblicza się czas słoneczny prawdziwy, będący kątem godzinnym środka tarczy Słońca + 12 godzin, oraz czas słoneczny średni, którym jest kąt godzinny Słońca średniego + 12 godzin.

Czyli w tym zadaniu odejmujesz 12 h

Olsztyn:
21-12 = 9
godzina 9 w Olsztynie
Madryt
4-12 = 8
jeden dzień do tyłu
24-8 = 16
godzina 16 w Madrycie
2009-12-06T19:44:29+01:00
To czas górowana słońca na południkiem miejscowym; jest uzależniony od długości geograficznej. Wyznaczamy go za pomocą gnomonu

1. określamy różnice długości geograficznej
olsztyn(21E)
Madryt (4E)

21 - 4 =17

2. mnozymy wynik przez 4 minuty, bo tyle mija gdy ziemia obroci sie o 1 stopień

17 x 4 = 68 min = 1 h 08 minut

taka jest różnica godzin