Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-07T09:08:56+01:00
Wapń wchodzi w skład kości oraz niektórych rodzajów ścian komórkowych.

Całkowita zawartość wapnia w organizmie człowieka wynosi 1,4-1,66% masy ciała, z czego 99% występuje w postaci związanej w kościach (hydroksyapatyty), natomiast pozostała część występuje w postaci zjonizowanej w płynie śródkomórkowym oraz pozakomórkowym i pełni szereg ważnych funkcji:

* aktywator enzymatyczny
* second messenger - kinazy białkowe
* przewodzenie impulsów bioelektrycznych
* udział w krzepnięciu krwi
* udział w skurczu mięśni szkieletowych, gładkich i mięśnia sercowego
* udział w reakcjach zapalenia, regeneracji i proliferacji
* udział w wydzielaniu hormonów i neurotransmiterów oraz gruczołów zewnątrzwydzielniczych
* obniża stopień uwodnienia koloidów komórkowych

Poziom wapnia w surowicy krwi zależy od:

* ilości wapnia w pożywieniu
* stopnia wchłaniania wapnia w przewodzie pokarmowym
* stopnia wydalania wapnia z moczem

Główne hormony wpływające na homeostazę wapnia to: parathormon, kalcytonina i 1α,25(OH)2-witamina D.

Zalecane w Polsce dzienne spożycie wapnia wynosi:

* dla dzieci i młodzieży do 24 roku życia - 1200 mg
* dla ludzi powyżej 24. roku życia - 900 mg

Zmniejszenie stężenia wapnia w surowicy krwi nazywa się hipokalcemią. Skutkiem hipokalcemii jest nadmierna pobudliwość mięśni do skurczu (tężyczka - jawna lub utajona), zaburzenia krzepnięcia krwi, zaburzenia rytmu serca oraz niedociśnienie tętnicze.

Mechanizmy homeostatyczne starają się przywrócić prawidłowy poziom wapnia w surowicy krwi przesuwając go z puli rezerwowej, a jeśli to nie wystarcza lub magazyny ulegają wyczerpaniu - z kośćca.

Jedną z przyczyn osteoporozy może być niedobór wapnia.

Wapń jest także niezbędnym składnikiem komórek roślin. Jego niedobór powodować może suchą wierzchołkową zgniliznę owoców pomidora. Inne objawy niedoboru u roślin:

* rozkład błon plazmatycznych
* nieprawidłowy wzrost
* martwica organów roślinnych
2009-12-07T09:25:46+01:00
Witamina D ułatwia wchłanianie przez organizm wapnia(jest lepiej przyswajalny).
zapotrzebowanie na witaminę D jest najważniejsze u dzieci.Aby ich organizm prawidłowo się rozwijał (zwłaszcza kości) potrzebny jest wapń.A żeby ten wapń został dobrze wchłonięty potrzebna jest witamina D .W pewnym stopniu organizm ludzki sam produkuje tą witaminę(szczególnie w dni słoneczne),ale przy dużym zapotrzebowaniu to nie wystarcza i trzeba dostarczyć ją w pożywieniu.
zapotrzebowanie na wit. D:
u wcześniaków-1200U /dobę
u niemowląt-800U/dobę
u dzieci starszych-400U/dobę