Odpowiedzi

2009-12-07T16:51:48+01:00
Gromadzi składniki czasowo nie potrzebne komórce.
8 4 8
Najlepsza Odpowiedź!
  • DeeR
  • Rozwiązujący
2009-12-07T16:52:24+01:00
-nadaje komórce jędrność
-wypełnia komórkę (zajmuje ok. 50 % objętości komórki)
- przechowuje substancje toksyczne np. kauczuk, alkaloidy czy jony sodu
- magazynuje substancje zapasowe np. białka zapasowe roślin
- bierze udział w trawieniu wewnątrzkomórkowym, ponieważ występują w niej enzymy hydrolityczne.
13 4 13
2009-12-07T16:53:20+01:00




Wakuola - to wydzielona przestrzeń w cytoplazmie wypełniona sokiem komórkowym (wakuolarnym) zawierającym przede wszystkim wodę, a ponadto substancje zapasowe, wydaliny i wydzieliny komórki. Wakuole zajmują bardzo dużą część powierzchni dojrzałej komórki (czasami nawet 90% jej objętości). Wakuola otoczona jest pojedynczą błoną białkowo-lipidową tzn. tonoplastem.

7 4 7