1. Polska liczy prawie 40 mln mieszkańców. Zimą w Polsce, aby sprostać zapotrzebowaniu na energie elektryczną, potrzeba pracy elektrowni o łącznej mocy około GW.
a) Moc przypadająca zimą na jednego mieszkańca Polski jest równa ............. ...... .
b) Ile energii elektrycznej przypada średnio dziennie na jednego mieszkańca?
.............................................................................. .
2. Schody ruchome wywożą w ciągu 20 sekund na wysokość 10 metrów maksymalnie 100 osób. Masa jednego człowieka wynosi średnio 60 kg.
a) Łączny ciężar 100 osób wynosi ........... ...... .
b) Energia położenia tych osób wwziezionych do góry wzrośnie o .................... ......... .
c) Jaką mocą musi dysponować silnik schodów ? (niewielkie opory ruchu pomijamy) ................. ..... .

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-08-31T18:09:50+02:00
1
a) 1000mln:40mln=25watów
25watów:120dni=0,2wata

2a 6000kg
b 20*10*6000=1200000dżuli
c 12000000/20=600000watów
Najlepsza Odpowiedź!
2009-08-31T18:38:00+02:00
1.
a) 1 000 000 000W : 40 000 000 = 25W
Moc przypadająca zimą na jednego mieszkańca Polski jest równa 25W.

b) Zakładając, że astronomiczna zima trwa 3 misiące, od 22 grudnia do 21 marca, tj. 90 dni. Zakąłdając, że jest to rok przestępny.

25W : 90 ≈ 0,28W

Na jednego mieszkańca zimą przpada średnio 0,28W energii elektrycznej.

2.
a) 60kg * 100 = 6000kg
Jako, że mamy podać łączny ciężar zapisujemy go inną jednostką, a mianowicie niutonami.

Łączny ciężar 100 osób wynosi 6000N.

b)E=mgh = 6000kg*10m/s²*10m = 600 000W = 0,6MW

Energia położenia tych osób wwziezionych do góry wzrośnie o 0,6MJ .

c) P = W/t = 0,6MJ/20s = 0,03MW = 30kW

Silnik schodów musi dysponować mocą 30kW.

Pozdrawiam,
matteushq;)
2 3 2