Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-07T19:32:37+01:00
Są dowody:

a)pośrednie takie jak:
-widnokrąg w każdym miejscu na Ziemi na otwartej przestrzeni ma kształt koła,
-przesuwanie sie cienia Ziemi po powierzchni Księzyca podczas zaćmienia,
-zmiany w widoku wysokości Gwiazdy Polarnej i w kącie obserwacji.

b)bezpośrednie takie jak:
-podróże do okoła świata,
-zdjecia satelitarne (teledetekcja)

licze na naj... pozdro ;]
4 4 4
2009-12-07T19:42:26+01:00
Pierwsze dowody na kulistość Ziemii przedstawił w IV w. p.n.e. grecki filozof Arystotesles. Sto lat później inny uczony- Eratostenes z Cyreny- po raz pierwszy dokonał pomiaru wielkości naszej planety. Zmierzył kąt padania promieni słonecznych w dwóch różnych miastach.Kulistość naszej planety stwierdzono zatem już w starożytoności.Jednak w I połowie XVI w. panował pogląd, że Ziemia znajduje się w centrum wszechświata, a pozostałe ciała niebieski wraz ze Słońcem krążą wokół niej. Jednak tę teorię obalił Mikołaj Kopernik, który stwierdził, że to Ziemia wraz z innymiplanetami obiega Słońce. W XVII fizycy europejscy odkryli że nasza planeta nie ma kształtu idealnej kuli. Obrót Ziemi wokół własnej osi powoduje że jest ona spłaszczona przy biegunach taką bryłę nazywamy elipsoidą. Ziemia ma jednak kształt nieco bardziej nieregularny niż elipsoida.Bryła taka nie ma swojego odpowiednika w geometrii, dlatego nadano jej nazwę geoida.
2 5 2