3. Do podniesienia naładowanego samochodu o łącznej masie=40t na wysokość=1m użyto podnośnika hydraulicznego. Oblicz jakiej siły należy użyć do podniesienia samochodu, jeśli pole powierzchni dużego tłoka jest 100 razy większe od pola powierzchni małego tłoka.

2

Odpowiedzi

2009-12-07T20:14:19+01:00
Trzeba zrównoważyć ciężar samochodu, czyli

http://matma4u.pl/cgi-bin/mimetex.cgi?F_g=400000N=4\cdot10^5N

Niech F to będzie siła działająca na mniejszy tłok. Mamy wtedy równanie:

http://matma4u.pl/cgi-bin/mimetex.cgi?100F=F_g\qquad\Rightarrow\qquad%20F=\frac{F_g}{100}=4000\[N\]

Pod linkami, tak mi łatwiej.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-07T20:20:55+01:00
Dane:
m = 40t = 40 000 kg
Szukane:
F2 = ?

F1/S1 = F2/S2
F1*S2 = F2*S1
F1/F2 = S1/S2
F1/F2 = 100/1
F2 = F1/100
F2 = m*g/100
F2 = (400000kg*m/s^2)/100
F2 = 4000 N

Odp. Należy zadziałać siłą 4000 N