Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T15:03:31+01:00
Okno na świat:
dosłownie: okno, przez które możemy wyjrzeć i zobaczyć co się dzieje na zewnątrz;
metaforycznie: oknem na świat może być np. internet. Okno na świat w znaczeniu metaforycznym, to takie okno, dzięki któremu możemy dowiedzieć się co się dzieje na świecie, tzn. poznać różne nowinki sportowe, polityczne itp...

objąć świat:
dosłownie: tak jak obejmujemy drugą osobę, tak też możemy objąć świat, z tym że świat jest za duży żeby można było go objąć;
metaforycznie: ogarnąć wszystkie dziedziny naukowe i pojąć co się dzieje non stop dookoła nas;

otrzeć się o:
dosłownie: otrzeć czyli przejść obok, delikatnie zahaczając o coś lub delikatnie dotykając czegoś;
metaforycznie: otrzeć się o coś tzn. być blisko czegoś, np. można otrzeć się o sławę, tzn. że brakowało nam tylko mały kroczek do tego aby być sławnym;

przysłonić komuś świat:
dosłownie: zasłonić komuś częściowo widok na coś;
metaforycznie: zablokować komuś dostęp do czegoś, np. do możliwości dalszego rozwijania swojej kariery.

mieć swój świat:
dosłownie: być innym od innych, prowadzić indywidualne i nieprzeciętne życie.
metaforycznie: wyróżniać się ponad grupę ludzi, odstawać od niej, robić coś innego niż inni, nie kopiować stylu życia innych osób;
2009-12-08T15:12:30+01:00
Okno na świat-dla osoby niepełnosprawnej np. Komputer przez który może komunikować się z innymi, dla mnie możliwości które pomagają mi osiągnąć cele. Przysłonić komuś świat to stwarzać problemy w realizacji jakiś celów lub partner może nam zasłonić świat gdy jesteśmy zakochani po uszy. Mieć swój świat - ciągle o czymś marzyć lub zajmować się czymś poświęcając na to większą część wolnego czasu (uzależnienie od komputera czy internetu może być takim "światem")