Budowę Bazyliki św. Piotra w Rzymie rozpoczęto w 1506 roku, a zakończono w 1626 roku. Łacińska inskrypcja na kopule mówi że, ukończono ją w roku MDXC, a inna inskrypcja podaje datę wzniesienia fasady: MDCXII. Po ilu latach od rozpoczęcia budowy Bazyliki ukończono kopułę? Ile lat upłynęło pomiędzy ukończeniem kopuły a wzniesieniem fasady? Jak należałoby zapisać datę ukończenia budowy Bazyliki, używając cyfr rzymskich?

2

Odpowiedzi

2009-09-03T18:06:27+02:00
Bazylikę budowano 121 lat
kopuła została ukończona w 1590r, a fasada w 1612
czyli kopułę ukończono po 85 latach od rozpoczęcia budowy, między ukończeniem kopuły a wzniesieniem fasady upłynęło 23 lata. data ukończenia budowy bazyliki MDCXXVI
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-03T18:57:44+02:00
MDXC = 1560 MDCXII = 1548 1560 - 1506 = 54 1560 - 1548 = 12 lat ukonczenie całej budowy MDLXXVI
1 1 1