Odpowiedzi

2009-12-08T16:37:43+01:00
Szlachta uzyskała wpływ na sprawy państwowe dzięki nadaniu im licznych przywilejów. Pierwszy taki przywilej została nadany w Koszycach 17 września 1374 roku przez Ludwika Węgierskiego. Tym przywilejem przekupił szlachtę do uznania jednej z jego córek na królem polskim. Nadając go stracił sporą cześć swojej władzy, ponieważ na każde nałożenie podatków szlachta musiała wyrazić zgodę, oprócz tego zmniejszył podatki z 12 do 2 groszy.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T16:41:38+01:00
Szlachta od zawsze wtrącała się w sprawy króla ( chodzi tutaj o sprawy w rządzeniu nad państwem ) Gdy już powstała Unia polsko-litewska to szlachta litewszka bardzo zazdrościła takiej władzy jaką miała szlacha polska. Niestety to przyczyniło się do podbojów o Polske czyli do wojny o Polske. Szlachta gromadziła sie na spotkaniech w którym omawiali sprawy, jakie zachodziły w Polsce. Wystarczy, że jeden ze zgromadzonych krzyknął liberum veto tzn. nie zgadzam sie i sejm został rozwiązany. W Polsce tylko było tak, że szlachcta miała duże wpływy na władze. A to Było bardzo źle dlatego, że jeżeli król chciał przeznaczyć pieniądze np. na zbroje dla żołnieżów a ktoś krzyknął liberum veto to sejm został rozwiązany a pieniadze nie były przeznaczone na zbroje dla żołnieży.
1 5 1