Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-12-08T16:36:13+01:00
Rafael, właściwie Raffaello Santi (1483-1520), włoski malarz i architekt. Czołowy przedstawiciel dojrzałego renesansu zarówno w malarstwie, jak i w architekturze. Urodzony w Urbino, do 1502 uczył się malarstwa w Perugii u P. Perugina, pod koniec 1504 przeniósł się do Florencji - tam poznał dzieła L. da Vinci, które wywarły na niego olbrzymi wpływ.
Rafael doskonalił swój warsztat malarski tworząc słynne Madonny (1500-1504). 1514-1516 sporządził siedem kartonów-wzorów do arrasów watykańskich przeznaczonych do zawieszenia w dolnej strefie kaplicy Sykstyńskiej.
Kolejnym zadaniem malarskim była dekoracja loggii watykańskich w krużgankach 2. piętra wykonana na zlecenie Leona X w latach 1517-1519 - obejmowała ona 52 epizody biblijne w 13 przęsłach oraz słynne groteski. Mecenasem Rafaela był obok papieża bankier A. Chigi, dla którego artysta zaprojektował kaplicę przy rzymskim kościele Santa Maria del Popolo (od 1512).
Inne prace architektoniczne to: kościół San Eligio degli Orefici w Rzymie (ok. 1509-1520) i również rzymski Palazzo Bresciano Costa (ok. 1515, zburzony) oraz Palazzo Pandolfini we Florencji (ok. 1517). W malarskiej twórczości sztalugowej Rafaela dominowała tematyka religijna i portret.
Artysta dążył do stworzenia idealnego typu postaci kobiecej, posługiwał się też analizą psychologiczną, podkreślał indywidualne cechy modeli. Obrazy powstałe w Rzymie odznaczają się ciepłym i harmonijnym kolorytem, co stanowi efekt wpływu S. del Piombo.

:P
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T16:49:35+01:00
William szekspir(shakespeare)1564-1616 aktor,poeta,przede wszystkim dramatopisarz uwazany za najwybitniejszego w tej dziedzinie twórce na świecie.najsłynniejszy Anglik wszystkich czasow.w wieku lat 18 Szekspir ozenił sie,ale po kilku latach zostawił rodzine i sam pojawił sie w Londynie,znany juz ze swych sonetów i poematów trafił do grupy teatralnej Słudzy Lorda Szambelana.wkrótce został aktorem i współwłascicielem najnowoczesniejszego teatru w ówczesnym Londynie''THE GLOBE''.rychło z odtworcy postaci przedzierzgnal sie w uznanego autora sztuk teatralnych.dochody pozwoliły mu na kupno majątku w rodzinnym Stratfordzie,dokad powrocił prawdopodobnie w 1613roku.tworczosc;Poskromienie złosnicy,Sen nocy letniej,romeo i Julia,Hamlet
3 1 3