Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T18:45:23+01:00
Energię do ekosystemu wprowadzają rośliny, które pobierają energię słoneczną i w nich właśnie energii jest najwięcej.
Następnie rośliny zjadane są przez zwierzęta roślinożerne , wówczas energia przechodzi na owe zwierzęta - jednak energia ulega zatracaniu tzn. przez utrzymywanie ciepła ciała i procesy życiowe organizmu. Następnie roślinożerca zostaje zjedzony przez mięsożercę- przekazuje energię, ale już znacznie mniejszą niż sam pobrał z rośliny. Czyli na każdym kolejnym szczeblu energia ulega traceniu.


roślina->roślinożerca->mięsożerca
Dlatego mówimy o przepływie energii.
2009-12-08T19:05:13+01:00
Materia krąży w ekosystemie ponieważ rośliny pobierają ją z gleby w postaci związków nieorganicznych w procesie fotosyntezy przekształcają w związki organiczne, które następnie spożywają zwierzęta i człowiek. Najpierw zjadają zwierzęta roślinożerne - rośliny, a później same są zjadane przez zwierzęta - mięsożerne. Gdy rośliny lub zwierzęta umierają, ich ciała są rozkładane przez destruentów. Czyli związki organiczne są rozkładane do nieorganicznych i obieg się zamyka. Dlatego mówimy o obiegu materii.