Zastosowanie układów równań w rozwiązywaniu zadań tekstowych:

W dwóch bańkach znajduje się mleko. W pierwszej bańce jest dwa razy więcej mleka niż w drugiej. Kiedy z każdej bańki odlejemy po 20 litrów, to w pierwszej pozostanie 3 razy więcej niż w drugiej. Ile mleka było w tych bańkach na początku?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T19:55:22+01:00
X-ilosc mleka w 1 bance
y-ilosc mleka w 2 bance

x=2y

I sytuacja

x-20-ilosc mleka w 1 bance
y-20-ilosc mleka w 2 bance

x-20=3(y-20)
x=2y

x-20=3y-60
x-2y=0

x-3y=-40/*(-1)
x-2y=0

-x+3y=40
x-2y=0
==========
y=40
==========
x=2*40
x=80
y=40

ewen. trzeba by tu jeszcze spr.

Odp. Na poczatku w pierwszej bance bylo 80, a w drugiej 40 litrów mleka.
2009-12-08T19:58:39+01:00
X-20l=3y
2x-20l=y

x-20l=3(2x-20l)
x-20l=6x-60l
x-6x=20l-60l
-5x=-40l/ :(-5)
x=8l


8-20l=3y
-12l=3y / :3
y=-4l


x=8l
y=-4l