Doświadczenie 1
przetrzyj suchą szmatką szkiełko zegarowe lub okulary, a następnie chuchnij na nie.
Obserwacje : ................................................................
Doświadczenie 2
Do szklanki z wodą o temperaturze pokojowej wrzuć kostki lodu.
Obserwacje : ................................................................
Wnioski : .....................................................................
1. Wpisz nad strzałkami odpowiednie pojęcia wybrane z ramki.
[skraplanie, topnienie, resublimacja, parowanie, krzepnięcie, sublimacja]
a) lód .............. > woda ...............> para wodna
b) woda ..............> lód................> para wodna
c) para wodna ...............> woda
d) para wodna ................> lód
2. Napisz, jaka właściwość substancji spowodowała efekt widoczny na fotografii. Podaj przykłady występowania tego zjawiska w życiu codziennym. (na obrazku jest rozpuszczony wodorotlenek sodu )
Właściwości : .............................................................
Przykłady występowania : ..............................................
Wyjaśnij powiedzenie : Lasy i parki to zielone płuca miast.

2

Odpowiedzi

2009-12-08T19:59:04+01:00
Doświadczenie 1 : para szybko znika
doświadczenie 2 : w wodzie pojawiają się bąbelki, pomiędzy dwoma substancjami o różnych temperaturach pojawia się jakaś reakcja

1. a) topnienie, parowanie
b) krzepnięcie, sublimacja
c) skraplanie
d) resublimacja

2. higroskopijność, wodorotlenek sodu, wodorotlenek potasu

Lasy i parki to zielone płuca miast ponieważ dostarczają nam tlen w procesie fotosyntezy.
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T20:00:47+01:00
Dośw. 1:
obserwacje: na szkiełku pojawią się drobnioutkie kropelki pary wodnej co potwierdzi jej wydobywanie sie z organizmow zywych
dośw 2:
obserwacje:po zewnetrznej stronie naczynia pojawia sie drobniutkie kropelki pary wodnej, lecz tylko na poziomie gdzie jest woda

zad 1.a) lód- topnienie-woda- parowanie-para wodna
b) woda-krzepniecie-lod-resublimacja-para wodna
c)para wodna- skraplanie -woda
d) para wodnasublimacja-lod


zad 2.

jest to zdolność pochłaniania wilgoci wystepujacej w powietrzu( w podreczniku jest to jakos nazwane)


powiedzenie: lasy i parki sa zielonymi plucami miasta poniewaz sa one czesto jedynymi zywymi roslinami wystepujaymi pomiedzy betonowymi i metalowymi drogami miast
6 3 6