Odpowiedzi

2009-12-08T20:31:31+01:00
Imiesłow - nieosobowe formy czasownika

imieslowy:
a) przymiotnikowe(odmieniaja sie przez przypadki, liczby i rodzaje):
*czynny zakończony na: -ący, -ąca, -ące
* bierny zakończony na : -ny, -na, -ne, -ty, -ta, -te, -ci.
b)Przysłówkowe(nieodmienne):
*współczesne zakończone na: ąc
* upszednie zakończone na: -wszy, -łszy.

I to cała lekcja... :) dalej robilismy cwiczenia :P
7 4 7
2009-12-08T20:34:31+01:00
Imiesłow przymiotnikowy
czynny
-ąć + końcówka flekcyjna (k.f.)
np.wracający
bierny
-on + k.f. np.zamyślony
-n + k.f. np. ocieplaną
-t + k.f. np.

Imiesłów przysłówkowy
współczesny
-ąc np. kończąc
uprzednie
-wszy np.zrobiwszy
-łszy np.
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-08T20:38:32+01:00
Imiesłowy przymiotnikowe
formy te pod względem znaczenia nawiązują do czasowników, ale odmieniają się jak przymiotniki i pełnią w zdaniu taka samą funkcję

I. przymiotnikowe (odmienne) dzielimy na
*czynne
okreslaja osobe przedmiot wykonujące czynność lub będące w jakimś stanie
maja zakonczenia -ący, np. naprawiający sprzedający
*bierne
określają osobę, przedmiot podlegające czyjejś czynności
mają końcówki -ny, -ony, -ty. np. zapsuta lakierowany

I. przyslowkowe - formy wystepujace w tekscie oznaczaja czynnosc lub stan, które towarzyszą innej czynności lub stanowi. są więc podobne znaczeniowo do czasownikow ale nie odmieniają się
i. przyslowkowe(nieodmienne) dzielimy na
*wspolczesne
koncowki -ąc, np jadąc czytając
*uprzednie
koncowki -łszy, -wszy np. poszedłszy, dojechawszy

cząstkę "nie" z i. przysłowkowymi współczesnymi i uprzednimi piszemy zawsze rozdzielnie

9 4 9