Odpowiedzi

2009-12-08T21:03:14+01:00
Przekształcenia związków organicznych i nieorganicznych występujących w biosferze. Najprostszym przykładem jest krążenie wody, która paruje, skrapla się, jest pobierana przez żywe organizmy. Krążenie większości pierwiastków uzależnione jest od obecności w ekosystemach trzech grup organizmów: producentów (przekształcają pobraną ze środowiska materię nieorganiczną w związki organiczne), konsumentów (pobierają gotową materię organiczną) i reducentów (rozkładają martwą materię organiczną do nieorganicznej i przekazują ją do środowiska).
12 1 12
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-08T21:04:22+01:00
Krążenie materii - obieg materii w przyrodzie, przemieszczanie i przeobrażanie cząsteczek organicznych i nieorganicznych; materia nie powstaje ani nie ulega zniszczeniu, jedynie krąży wielokrotnie w ekosystemie ( natomiast energia jest jednostronnie skierowanym strumieniem i przepływa przez ekosystem tylko raz ) ; pierwiastki, włączone w skład żywej materii ze środowiska nieożywionego, powracają do niego po przejściu przez poziomy troficzne i wykorzystywane są ponownie ( krążenie pierwiastków, cykle biogeochemiczne ).
4 5 4